Forum  Strona Główna

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

BROŃMY IPN-u

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Dyskusje ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr Hlebowicz
Site Admin


Dołączył: 15 Wrz 2006
Posty: 1166

PostWysłany: Czw Gru 13, 2007 12:16 am    Temat postu: BROŃMY IPN-u Odpowiedz z cytatem

Jeszcze przed Świetami musimy zrobić dużą akcję na rzecz obrony suwerenności i mobilności IPN-u. Nowe władze nie tylko chcą uciąć fundusze, co doprowadzi do ograniczenia wszystkiego, co robi dotychczas Instytut, lecz zamierzają również uczynić czystki w kadrach, zwłaszcza tych na górze. Zróbmy coś! To muszą być działania przemyślane, skoordynowane i na wielką skalę. W każdym miejscu Polski. CZekamy na najbardziej efektywny pomysł w tym względzie.

PS. Ot, proszę, i pomysł się znalazł. Teraz zbierajmy podpisy, i rozprzestrzeniajmy ten list w swoich środowiskach. Jak zajdzie potrzeba, pojedziemy do Warszawy jak 13 grudnia, kiedy to broniliśmy pod sądem na Marszałkowskiej wolności słowa i niezawisłości prasy (sprawa Tomasza Sakiewicza i Katarzyny Hejke). I obronimy sprawę IPN-u przed żądnymi odwetu przeciwnikami lustracji i ujawnienia historycznej prawdy.

Do Parlamentarzystów
list otwarty w sprawie IPN


Propozycja Komisji Finansów Publicznych, aby budżet IPN na rok 2008 zmniejszyć o 46,5 mln. zł świadczy o braku odpowiedzialności.
Obowiązki nałożone na IPN przez ustawodawcę nie będą mogły być zrealizowane przy tak drastycznie okrojonym budżecie, a wydatki już poniesione i prace wykonane zostaną w znacznej części zmarnowane, jeśli Parlament w konsekwencji okrojenia budżetu IPN „okroi” ustawę.
Nowym zadaniem już realizowanym przez IPN w 2007 roku jest organizacja biura lustracyjnego. Zaawansowane są prace nad komputeryzacją archiwów i ich zahamowanie odbije się na sprawności funkcjonowania IPN w następnych latach. Realizacja hasła wyborczego „tanie państwo” przez destabilizację pracy ważnej instytucji państwowej i marnowanie środków publicznych prowadzi do „drogiego państwa” i jest tanim populizmem.
W konsekwencji ustawy budżetowej szykuje się nam kolejna zmiana ustawy o IPN i tzw. ustawy lustracyjnej, czyli kolejna już awantura polityczna wszczynana przez ludzi, którzy wciąż boją się ujawnienia zawartości archiwów PRL.
Nadzieje na to, że uda się Polaków wreszcie zmęczyć tematem lustracji i zniechęcić do szukania prawdy o najnowszej historii Polski są płonne. Jedni się zmęczą, a inni z tym większym zaangażowaniem i poświęceniem będą prowadzić własne dociekania. Osłabienie pozycji i możliwości IPN nie zahamuje też tendencji do tzw. dzikiej lustracji w doraźnych celach politycznych choćby dlatego, że kopie dokumentów, a być może i oryginały są w posiadaniu byłych funkcjonariuszy służb specjalnych, nie są też tajemnicą dla obcych wywiadów.
Osłabianie polskiej instytucji, która mimo wszystkich przeszkód ma opinię rzetelnej, zagraża bezpieczeństwu państwa. Wśród nieustannych ataków i zawirowań politycznych IPN dopracował się już sporego dorobku naukowego i edukacyjnego. Jeśli Parlament podejmie kolejną próbę utrudniania pracy lub likwidacji IPN, będzie to tylko dowód, że wszystkie deklaracje o swobodzie badań naukowych, o prawie obywateli do prawdy o najnowszej historii Polski, były hipokryzją lub nazywając rzeczy po imieniu - zwykłym kłamstwem.
Umocowanie IPN w Konstytucji RP wynika wprost z Preambuły; w której czytamy:
zobowiązani, by przekazać przyszłym pokoleniom wszystko, co cenne z ponad tysiącletniego dorobku,
pomni gorzkich doświadczeń z czasów, gdy podstawowe wolności i prawa człowieka były w naszej Ojczyźnie łamane,
pragnąc na zawsze zagwarantować prawa obywatelskie, a działaniu instytucji publicznych zapewnić rzetelność i sprawność,
Ustanawiamy Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej

Troska o IPN jest konstytucyjnym obowiązkiem Parlamentu.

Gdańsk,Sosnowiec, 17 grudzień 2007
Joanna Duda-Gwiazda
Janina Jadwiga Chmielowska

Podpisy z poparciem prosimy składać na adres:

list.ipn@wp.pl

proszę podać ewentualnie zawód, lub funkcję i miasto


Ostatnio zmieniony przez Piotr Hlebowicz dnia Sro Gru 19, 2007 1:49 am, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Jadwiga Chmielowska
Site Admin


Dołączył: 02 Wrz 2006
Posty: 3642

PostWysłany: Czw Gru 13, 2007 8:50 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Po moim apelu
http://swkatowice.mojeforum.net/viewtopic.php?t=2694

otrzymałam następujacy list:


Droga Pani Jadwigo,

Wraz z moją żoną solidaryzuję się w pełni z apelem o oprotestowanie
planów Komisji Finansów Publicznych przewidujących drastyczne cięcia w
nakładach budżetowych na IPN. Uważamy, że plany takie nie mają żadnego
merytorycznego uzasadnienia a wynikają głównie z niskich i osobistych
pobudek osób, które za wszelką cenę chcą ukryć prawdę o swojej
niechlubnej przeszłości albo o przeszłości bliskich im osób. Świadczą o
tym paniczne reakcje wielu polityków i tzw. autorytetów moralnych na
opracowane już lub zapowiedziane kolejne publikacje historyków IPN, na
efekty działalności IPN-owskiego pionu edukacyjnego (liczne wystawy
"twarzy bezpieki").

Objęcie prezesury IPN przez prof. Kurtykę obudziło w nas nadzieję, że
Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi
Polskiemu zacznie wreszcie działać zgodnie ze swoją nazwą i celem. Z
szacunkiem obserwujemy, że instytucja ta ożyła i ma widoczne
osiągnięcia. Dzięki dokumentom wydanym przez IPN również represjonowani
mogą publikować i publikują odtajnione im nazwiska konfidentów. Dzieje
się tak mimo nieustającego oporu przeciwników lustracji osób
piastujących najważniejsze stanowiska publiczne i praktycznego
zablokowania ustawy o lustracji przez kuriozalne orzecznictwo Trybunału
Konstytucyjnego. Wtórują zwolennikom "grubej kreski" te środowiska
zawodowe, w których aż roi się od agentów; zwłaszcza dziennikarze,
korporacje zawodowe sędziów, prokuratorów i radców prawnych i tzw.
światek artystyczno-aktorski. Dochodzi do tego również kadra naukowa
wyższych uczelni i niestety duchowieństwo.

W tej sytuacji, po przyspieszonych wyborach, zdominowany przez koalicję
PO-PSL parlament przy współudziale przefarbowanych komunistów przestaje
skrywać swoje właściwe plany i zmierza do uczynienia z IPN atrapy tej
instytucji. Pierwszym krokiem są cięcia budżetowe. Potem będą kolejne, a
ostatnim orwellowskie Ministerstwo Prawdy. Nie powinniśmy być bierni.
Protest jest konieczny.


Dla nas osobiście, pewnym utrudnieniem w wyborze sposobu protestu jest
okoliczność, że od 1988 r. z powodów zasadniczych nie należymy do
żadnych partii, stowarzyszeń kombatanckich, klubów, itp., nie działamy
również w żadnych organizacjach pozarządowych, a z kolei nasz
indywidualny protest lub w grupie kilku osób nie odniósłby pożądanego
skutku. Jesteśmy natomiast zdecydowani sygnować taki protest pod
oświadczeniem protestacyjnym skierowanym do Sejmu i Senatu (na ręce
marszałków obu izb) przez takie środowiska, jak np. Stowarzyszenie
Solidarności Walczącej lub katowicka Komisja Historyczna, których cele i
działania są nam bardzo bliskie.

Dobrze byłoby, gdyby ktoś z tych gremiów podjął się sformułowania
stosownego apelu/oświadczenia i opublikowania go na forum internetowym
SW. Ułatwiłoby to znacznie, jak sądzimy, zebranie bardzo wielu podpisów
w tej właśnie formie.

Prosimy o rozważenie tej naszej propozycji, ale jesteśmy otwarci również
na inne sugestie. Jednocześnie upoważniamy Panią, Pani Jadwigo, do
wpisania naszych nazwisk pod takim protestem/apelem.

Z pozdrowieniami

Jadwiga Gruszczyńska z d. Pisarek, czł. Zarządu Regionu Gorzów Wlkp.
NSZZ "Solidarność" w 1981 r., rozpracowywana przez SB i represjonowana
po 13 grudnia 1981 r., obecnie zamieszkała w Radomiu,
i

Bogusław Gruszczyński, delegat Regionu Gorzów Wlkp. NSZZ "Solidarność"
na I Krajowy Zjazd w Gdańsku w 1981 r., rozpracowywany przez SB i
wschodnioniemiecką Stasi oraz represjonowany po 13 grudnia 1981 r.,
obecnie zamieszkały w Radomiu.

_________________
Jadwiga Chmielowska Przewodnicz?ca Oddzia?u Katowice i Komitetu Wykonawczego "Solidarnosci Walcz?cej"
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Marek-R
Weteran Forum


Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 1476

PostWysłany: Czw Gru 13, 2007 10:07 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jadwiga Chmielowska napisał:
W tej sytuacji, po przyspieszonych wyborach, zdominowany przez koalicję
PO-PSL parlament przy współudziale przefarbowanych komunistów przestaje
skrywać swoje właściwe plany i zmierza do uczynienia z IPN atrapy tej
instytucji. Pierwszym krokiem są cięcia budżetowe. Potem będą kolejne, a
ostatnim orwellowskie Ministerstwo Prawdy. Nie powinniśmy być bierni.
Protest jest konieczny.


Dobrze byłoby, gdyby ktoś z tych gremiów podjął się sformułowania
stosownego apelu/oświadczenia i opublikowania go na forum internetowym
SW. Ułatwiłoby to znacznie, jak sądzimy, zebranie bardzo wielu podpisów
w tej właśnie formie.



Popieram w całej rozciągłości i im prędzej zaczniemy działania w tym kierunku, tym większa szansa na pozytywny finał. IPN to pod rządami obecnej ekipy, jeden z niewielu być może bastionów niezależności. Z doświadczenia wiemy że jeżeli zrobi się głośno wokół sprawy, to jest jakaś szansa na powstrzymanie rządzących przed rozprawą z tą instytucją, a jest ona nie od dzisiaj solą w oku ludzi obecnie sprawujących władzę. Tak że Pani Jadwigo proszę zredagować tekst i zaczniemy nadawać całej sprawie rozgłos.



Marek Radomski - Rada Oddziałowa SW - Jelenia Góra.

_________________
"Platforma jest przede wszystkim wielk?
mistyfikacj?. Mamy do czynienia z elegancko
opakowan? recydyw? tymi?szczyzny lub nowym
wydaniem Polskiej Partii Przyjació? Piwa....." - Stefan Niesio?owski - "Gazeta Wyborcza" nr 168 - 20 lipca 2001.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Jadwiga Chmielowska
Site Admin


Dołączył: 02 Wrz 2006
Posty: 3642

PostWysłany: Sob Gru 15, 2007 10:28 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

dostałam mailem

Oczywiscie podpisuję się.
Pozdrawiam!
Artur Adamski, Wrocław

_________________
Jadwiga Chmielowska Przewodnicz?ca Oddzia?u Katowice i Komitetu Wykonawczego "Solidarnosci Walcz?cej"
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Jadwiga Chmielowska
Site Admin


Dołączył: 02 Wrz 2006
Posty: 3642

PostWysłany: Nie Gru 16, 2007 8:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

kolejny list dostałam mailem od kolegów dziennikarzy. Zamieszczam bo może ten tekst posłuży państwu, chcącym interweniować w sprawie IPN.

Pozbawić Naród historii, pozbawić Naród pamięci, - niechybnie takie cele przyświecają tym, którzy planują ograniczenie funduszy na działalność Instytutu Pamięci Narodowej. Przypomnijmy więc podstawowe informacje o Instytucie:

Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu został powołany na mocy ustawy z dnia 18 grudnia 1998 roku. W ramach Instytutu działają: Główna Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Biuro Udostępniania i Archiwizacji Dokumentów, Biuro Edukacji Publicznej, Biuro Lustracyjne.
Do zadań Instytutu należy gromadzenie i zarządzanie dokumentami organów bezpieczeństwa państwa, sporządzonymi od 22 lipca 1944 r. do 31 grudnia 1989 r., prowadzenie śledztw w sprawie zbrodni nazistowskich i komunistycznych oraz prowadzenie działalności edukacyjnej. Instytut przejmie dokumenty z archiwów m. in. MSWiA, UOP, MON, MS, Archiwum Akt Nowych. Ustawa o IPN przewiduje udostępnianie dokumentów zgromadzonych w archiwach służb specjalnych PRL osobom, o których organy bezpieczeństwa państwa zbierały informacje na podstawie celowo gromadzonych danych, w tym w sposób tajny.


Tyle w skrócie. Tekst ten można znaleźć na stronie internetowej Instytutu ale zapewne kilku przebiegłym posłom nie chciało sie doń sięgnąć, więc przypominamy. Zastanówmy się teraz, czemu mogą służyć projekty cięć budżetowych. Przede wszystkim ograniczeniu prawa do informacji o sprawcach zbrodni komunistycznych /i nie tylko takich/. W ślad za informacją o przestępstwie powinna iść decyzja o śledztwie - takie śledztwa prowadzą prokuratorzy Instytutu. A zatem jeśli nie ma informacji, nie ma dokumentów, nie ma śledztwa. Jeśli nie ma śledztwa przestępca jest bezkarny. W państwie prawa ?!
Kiedy tworzono Instytut Pamięci Narodowej do jego zadań zaliczono m.in. edukację i kształtowanie świadomości społecznej. Dziś służy temu Biuro Edukacji Publicznej. Minie jeszcze parę lat, zanim historycy uporają się z najnowszą historią Rzeczypospolitej, napiszą - lepsze lub gorsze - podręczniki, ktoś je wyda a kolejny minister edukacji zatwierdzi do użytku szkolnego. Do tego czasu najnowszej historii ojczystej młodzi uczyć się będą chyba na tajnych kompletach.
Z zabranych Instytutowi funduszy nie sfinansuje się podwyżek dla górników, lekarzy, pielęgniarek, nauczycieli. Z tych pieniędzy opłaci się spokojny sen intelektualnych potomków ludowych komisarzy gotowych na każde świństwo byle tylko ukryć zbrodnie spod znaku sierpa i młota.

_________________
Jadwiga Chmielowska Przewodnicz?ca Oddzia?u Katowice i Komitetu Wykonawczego "Solidarnosci Walcz?cej"
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Jadwiga Chmielowska
Site Admin


Dołączył: 02 Wrz 2006
Posty: 3642

PostWysłany: Pon Gru 17, 2007 9:29 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Plany cięć budżetu IPN są następujące


41,5 mln zł - sejmowa komisja budżetowa

5 mln.- wniosek trzech posłów PSL

RAZEM 46,5 mln mniej dla IPN

_________________
Jadwiga Chmielowska Przewodnicz?ca Oddzia?u Katowice i Komitetu Wykonawczego "Solidarnosci Walcz?cej"
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Jadwiga Chmielowska
Site Admin


Dołączył: 02 Wrz 2006
Posty: 3642

PostWysłany: Sro Gru 19, 2007 8:33 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

dostałam mailem:

Załączam do dowolnego wykorzystania mój artykuł w tej sprawie, który wysłałem do prasy polonijnej (już ukazał się w największym amerykańskim portalu polonijnym: www. poland.us)


IPN w tarapatach
Komisja Finansów Publicznych przekazała Sejmowi projekt zmian w budżecie państwa na 2008 rok, które powinny przynieść w sumie 3,5 miliarda złotych oszczędności. Poparła ona poprawki, zgłoszone w tej materii przez posłów Platformy Obywatelskiej. Pokaźną kwotę 41,5 miliona złotych ma stracić Instytut Pamięci Narodowej.
Kolegium IPN jest poważnie zaniepokojone propozycją tak znacznego uszczuplenia środków na jego działalność. Zważywszy na układ sił w parlamencie, projekt Komisji z pewnością zostanie uchwalony, co uniemożliwi Instytutowi wykonanie szeregu wcześniej zaplanowanych zadań. Przewodniczący Kolegium IPN profesor Andrzej Chojnowski nie kryje rozgoryczenia. Na zwołanej natychmiast po ogłoszeniu przez Komisję jej projektu konferencji prasowej przypomniał, że przyjęta niedawno przez Sejm ustawa o ujawnieniu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa nałożyła na Instytut nowy obowiązek w postaci powołania pionu lustracyjnego.
- Teraz ten sam ustawodawca, który te zobowiązania na IPN nałożył, ogranicza możliwość ich wykonania. Te cięcia, które nam grożą, spowodują zatrzymanie lub ograniczenie zadań archiwalnych i inwestycji budowlanych. Być może ta sytuacja zmusi Instytut do pewnej redukcji zatrudnienia - powiedział prof. Chojnowski.
Rozumiejąc konieczność dokonywania pewnych przesunięć w przyszłorocznym budżecie państwa, PO powinna jednak zwracać uwagę na to, komu chce zabrać pieniądze. Nie sposób oprzeć się bowiem wrażeniu, że tak znaczne zmniejszenie zmniejszenie dotacji na IPN może zostać odebrane przez opinię publiczną jako swoiste wotum nieufności dla tej instytucji, wysoko ocenianej przez poprzedni rząd. Czyżby taki był właśnie zamiar Platformy?
Prof. Chojnowski podkreśla, że Instytut wielokrotnie udowodnił w ostatnich latach, że nie angażuje się w działalność polityczną, a swoje zadania wykonuje w spokojny, naukowy sposób. - Nie zaistniał jako chłopiec do bicia w kampanii wyborczej, nie angażuje się w takie sytuacje. A jednak nadal jest solą w oku wielu środowisk, które kwestionują samo istnienie Instytutu, pracę merytoryczną i najchętniej zasypałyby nie tylko sam IPN, zbiory archiwalne, ale i pamięć o przeszłości - takiej, jaka została w ostatnim czasie odkrywana dla społeczeństwa, często przy udziale samego tego społeczeństwa - mówił zgromadzonym przed warszawską siedzibą Instytutu dziennikarzom.
IPN nie po raz pierwszy przeżywa problemy finansowe o wyraźnym podłożu politycznym. O ile nie dziwi jednak, że chcieli mu zaszkodzić - będąc przy władzy - postkomuniści, o tyle może zdumiewać, że podkreślająca swoje antykomunistyczne korzenie i głosująca przecież za lustracją PO idzie w ich ślady. Czyżby miały nastać czasy gruntownych zmian w zakresie prowadzenia w Polsce polityki historycznej, tak pięknie i skutecznie zapoczątkowanej przez Prawo i Sprawiedliwość?
Jerzy Bukowski

_________________
Jadwiga Chmielowska Przewodnicz?ca Oddzia?u Katowice i Komitetu Wykonawczego "Solidarnosci Walcz?cej"
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Witja
Weteran Forum


Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 5319

PostWysłany: Sro Gru 19, 2007 11:26 am    Temat postu: Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka Odpowiedz z cytatem

http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/Main6?OpenForm&SPC

Biuletyn nr: 39/VI
Komisja: Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /nr 3/

Data: 28-11-2007
Mówcy: Poseł Iwona Arent /PiS/
Poseł Krzysztof Brejza /PO/
Poseł Stanisław Chmielewski /PO/
Przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa Stanisław Dąbrowski
Poseł Andrzej Dera /PiS/
Zastępca szefa Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego Zbigniew Dyzio
Pierwszy prezes Sądu Najwyższego Lech Gardocki
Przewodnicząca poseł Beata Kempa /PiS/
Rzecznik praw obywatelskich Janusz Kochanowski
Poseł Jerzy Kozdroń /PO/
Prezes Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu Janusz Kurtyka
Poseł Krzysztof Maciejewski /PiS/
Przewodniczący Krajowej Rady Kuratorów i prezes Krajowego Stowarzyszenia Zawodowych Kuratorów Sądowych Andrzej Martuszewicz
Poseł Arkadiusz Mularczyk /PiS/
Poseł Stanisław Olas /PSL/
Dyrektor Departamentu Budżetu i Majątku Skarbu Państwa w MS Jan Paziewski
Szef Biura Krajowej Rady Sądownictwa Irena Piotrowska
Dyrektor generalny Centralnego Zarządu Służby Więziennej gen. Jacek Pomiankiewicz
Poseł Stanisław Rydzoń /LiD/
Generalny inspektor ochrony danych osobowych Michał Serzycki
Prezes Trybunału Konstytucyjnego Jerzy Stępień
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego Janusz Trzciński
Poseł Zbigniew Wassermann /PiS/
Przewodnicząca Związku Zawodowego Pracowników Wymiaru Sprawiedliwości Elżbieta Wrembel
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Zbigniew Wrona
Poseł Marzena Wróbel /PiS/


Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka, obradująca pod przewodnictwem poseł Beaty Kempy (PiS), zastępcy przewodniczącego Komisji, rozpatrzyła:

– projekt ustawy budżetowej na rok 2008 (druk nr 16) w zakresie:

(...)

6/ części budżetowej 13 – Instytut Pamięci Narodowej – Komisja ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu:
a/ dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
b/ gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 4,
c/ limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń z zał. nr 11;

(...)

Przechodzimy do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy budżetowej na 2008 r. w części 13 – Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Proszę o przedstawienie projektu budżetu państwa w tej części.

Prezes Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu Janusz Kurtyka:
Instytut Pamięci Narodowej został powołany na mocy ustaw z dnia 18 grudnia 1998 r. W rzeczywistości rozpoczął swoją realną działalność w momencie powołania pierwszego prezesa Instytutu w połowie 2000 r. Ustawowym obowiązkiem Instytutu Pamięci Narodowej w chwili obecnej jest prowadzenie działalności merytorycznej w czterech głównych pionach. Pierwszy pion dotyczy działań archiwalnych. Obowiązkiem Instytutu Pamięci Narodowej jest gromadzenie, ewidencjonowanie i przechowywanie materiałów archiwalnych, ich opracowywanie, zabezpieczanie i udostępnianie oraz publikowanie. Są to głównie materiały przejęte przez Instytut z rąk służb specjalnych Rzeczypospolitej Polskiej, które odziedziczyły archiwa po organach bezpieczeństwa państwa komunistycznego.

Drugi pion zajmuje się prowadzeniem edukacji publicznej i badaniem archiwów służb specjalnych. Zajmuje się on także badaniem procesów historycznych z zakresu historii najnowszej. Tak określiła zadania tego pionu znowelizowana ustawa. Badania prowadzone są przez pryzmat funkcjonowania państwa komunistycznego i jego służb specjalnych. Trzeci pion zajmuje się ściganiem przestępstw popełnionych na osobach narodowości polskiej lub osobach innych narodowości, będących obywatelami polskimi w dniach od 1 września 1939 r. do 31 lipca 1990 r. Czwarty pion, najnowszy, który podjął działania od bieżącego roku, prowadzi działania lustracyjne.

Instytut Pamięci Narodowej zorganizowany jest w ten sposób, że ma centralę oraz oddziały terenowe zorganizowane w miastach, w których mieszczą się siedziby sądów apelacyjnych. Instytut ma swoje oddziały w Białymstoku, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu. Instytut ma także kilka delegatur. Zlokalizowane są one w miejscach, w których przed 2000 r. działały Komisje Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.

W 2007 r. budżet Instytutu Pamięci Narodowej zamykał się kwotą przekraczającą 207.000 tys. zł. W projekcie budżetu na 2008 r., o którego przyjęciu podejmie decyzję parlament, opiewa na kwotę 235.700 tys. zł. W projekcie przewidziano wzrost wydatków o ponad 13 proc. Jest kilka przesłanek przemawiających za takim wzrostem wydatków. W 2007 r. w Instytucie Pamięci Narodowej zwiększyło się zatrudnienie. Wzrost zatrudnienia był wynikiem lawinowego wzrostu obowiązków zlecanych Instytutowi Pamięci Narodowej przez znowelizowaną ustawę oraz instytucje państwowe.

Instytut był zmuszony do rozpoczęcia bardzo intensywnej modernizacji sprzętu, gdyż sprzęt zakupiony w 2000 r. i 2001 r. uległ degradacji. Dopiero w 2007 r. budżet posiadany przez Instytut Pamięci Narodowej umożliwił rozpoczęcie operacji jego wymiany. Instytut chciałby także zakończyć inwestycje, które zostały rozpoczęte w 2007 r. dzięki uzyskaniu wyższego niż planowano budżetu. Te inwestycje powinny zostać zakończone w latach 2008-2009. Chciałbym państwa poinformować, że zwiększenie budżetu Instytutu Pamięci Narodowej na 2008 r. nie obejmuje zwiększenia środków na wynagrodzenia.

Wynagrodzenia zaplanowane w projekcie budżetu wzrastają w sposób zgodny z ogólnie przyjętymi regułami. Oznacza to, że wynagrodzenia w Instytucie wzrosną o 2,3 proc. Natomiast wzrost wydatków na fundusz wynagrodzenia związany jest z tym, że w 2007 r. zwiększyło się zatrudnienie. Wzrost funduszu wynagrodzeń nie ma związku ze wzrostem wynagrodzenia poszczególnych pracowników. Pozostałe wydatki bieżące Instytutu zaplanowane na 2008 r. nie będą wyższe od tych wydatków w 2007 r. W ramach tej grupy wydatków planuje się zmniejszenie wydatków w porównaniu do 2007 r.

Wydatki na wynagrodzenia bezosobowe, a więc na umowy zlecenia i umowy o dzieło zostaną zmniejszone w porównaniu do 2007 r. o 45 proc. Wydatki na zakup pomocy naukowych i książek zostaną zmniejszone o 55 proc. Wydatki na zakupy usług remontowych i usług pozostałych zmniejszą się odpowiednio o 9 proc. i 35 proc. Wydatki na zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukującego zmniejszą się o 50 proc. Wydatki na zakup materiałów i wyposażenia zmniejszą się o 58 proc. Wydatki na podróże zagraniczne zmniejszą się o 33 proc. Natomiast wydatki na szkolenie pracowników zmniejszą się o 42 proc. Można powiedzieć, że wzrost wydatków Instytutu Pamięci Narodowej związany jest głównie z tym, że w 2007 r. znacząco zwiększyło się zatrudnienie w Instytucie Pamięci Narodowej. Według stanu na dzień 27 listopada 2007 r. w Instytucie Pamięci Narodowej pracuje 1915 osób. Ta liczba nie obejmuje prokuratorów. Wraz z prokuratorami w Instytucie zatrudnionych jest 2050 osób. Przypomnę, że w 2007 r. zatrudnienie zostało zwiększone o 516 osób.

Instytut Pamięci Narodowej chciałby w 2008 r. kontynuować kilka rozpoczętych przedsięwzięć inwestycyjnych. Chciałby także realizować przedsięwzięcia związane z modernizacją form aktywności Instytutu. W 2008 r. chcielibyśmy kontynuować budowę obiektów w Katowicach. Ta inwestycja realizowana jest na podstawie dokumentacji projektowej, która została opracowana w 2007 r. Chcielibyśmy zakończyć także przebudowę pomieszczeń w obiekcie usytuowanym w Warszawie przy ul. Marszałkowskiej. Planujemy, że w tym obiekcie utworzone zostanie centrum edukacyjne Instytutu Pamięci Narodowej. Chcielibyśmy wykonać dokumentację projektową i rozpocząć pierwszy etap budowy nowego obiektu w Warszawie, przy ul. Kłobuckiej.

Jest to bardzo ważna inwestycja dla Instytutu. Chcę państwa poinformować, że w chwili obecnej Instytut Pamięci Narodowej ma swoje siedziby w Warszawie w siedmiu miejscach. Można powiedzieć, że tylko w dwóch miejscach jesteśmy pewni swoich lokalizacji. W pozostałych miejscach musimy wynajmować obiekty. Ze względu na nowe zadania, które zostały narzucone Instytutowi Pamięci Narodowej w 2007 r. istnieje konieczność przyjmowania nowych pracowników i zbudowania od podstaw nowego pionu Instytutu. Do tej pory nie mieliśmy możliwości wzniesienia nowego budynku.

Miejsca pracy dla nowych pracowników mogliśmy w tej sytuacji zapewnić jedynie poprzez wynajem nowych pomieszczeń. Takie zjawisko występowało nie tylko w Warszawie, ale także w całej Polsce. W 2008 r. chcieliśmy przystąpić do uporządkowania sytuacji w tym zakresie. Budowa obiektu w Warszawie przy ul. Kłobuckiej ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu magazynów archiwalnych oraz wszystkich pracowników pionu archiwalnego centrali. Obecnie w Warszawie przy ul. Kłobuckiej mieści się główny magazyn archiwalny. Natomiast pracownicy pionu archiwalnego pracują w trzech innych obiektach w Warszawie. Na pewno mogą państwo wyobrazić sobie to, jak duże koszty są generowane przez to, że materiały archiwalne są codziennie przewożone. Także pracownicy muszą się codziennie przemieszczać, żeby prowadzić kwerendy i realizować swoje zadania.

Chcielibyśmy, żeby docelowo w obiekcie przy ul. Kłobuckiej umieścić znaczącą część pionu prokuratorskiego, a także część pionu edukacji publicznej. Wydaje się, że jest to racjonalny plan. Jego realizacja pozwoliłaby Instytutowi Pamięci Narodowej znacznie ograniczyć koszty związane z codziennym funkcjonowaniem. Kolejnym przedsięwzięciem, które chcielibyśmy kontynuować, będzie przebudowa powstającego obiektu delegatury Instytutu Pamięci Narodowej w Opolu. Ta delegatura powstała w wyniku bardzo silnych nacisków ze strony miejscowej społeczności. Starania o utworzenie tej delegatury wspierali posłowie z tego regionu ze wszystkich ugrupowań politycznych.

Chcielibyśmy rozpocząć także procesy inwestycyjne w Gdańsku, Lublinie, Łodzi i Wrocławiu, w związku z planowanym pozyskaniem na rzecz Instytutu Pamięci Narodowej nowych działek budowlanych. Oddziały Instytutu Pamięci Narodowej w tych czterech miastach mają w chwili obecnej najbardziej dramatyczną sytuację lokalową. Sytuacja tych oddziałów ukształtowała się w latach 2000-2005. Od czasu, gdy zostałem prezesem Instytutu Pamięci Narodowej staram się poprawić sytuację lokalową tych oddziałów. W tych miastach nie udało nam się uzyskać od organów administracji państwowej nowych budynków. Pozyskano takie obiekty, które wymagają podjęcia intensywnych działań remontowych.

Jeżeli chodzi o planowane działania merytoryczne, to Instytut Pamięci Narodowej rozpoczął w 2007 r. i chciałby kontynuować, o ile będzie to możliwe dzięki decyzji podjętej przez parlament, proces digitalizacji materiałów archiwalnych. Jest to potrzebne przede wszystkim w celu zwiększenia efektywności działania pionu archiwalnego. Chodzi także o wykonywanie przez ten pion funkcji usługowych na rzecz innych pionów, a także na rzecz osób i instytucji z zewnątrz, które korzystają z zasobu archiwalnego. Proces digitalizacji jest, moim zdaniem, jednym z procesów najbardziej godnych uwagi w skali europejskiej. Chcielibyśmy, żeby nasze archiwum, a zwłaszcza jego część operacyjno-ewidencyjna, jak najszybciej została przeniesiona na nośniki komputerowe. Papiery wchodzące w skład archiwów podlegają intensywnemu procesowi niszczenia.

Uważamy, że digitalizacja materiałów archiwalnych może być jedynym sposobem na to, żeby zapewnić przetrwanie znaczącej części posiadanych archiwaliów. W tej chwili są one bardzo intensywnie eksploatowane. W wielu przypadkach dokumenty są na papierze, który rozpada się po wzięciu go w ręce. Jest oczywiste, że proces digitalizacji wymaga odpowiedniego sprzętu. Na pewno wiedzą państwo, że chodzi nam o zakupy sprzętu do kopiowania, a także sprzętu, który umożliwi zachowanie posiadanego zasobu na nośnikach komputerowych. Chcielibyśmy również rozpocząć wdrażanie aplikacji wspomagającej pracę z zasobem archiwalnym. Roboczo nazywamy ten projekt cyfrowym archiwum. Jest to projekt, w którym podążamy szlakiem wytyczonym przez Węgrów. Różnica polega na tym, że nasz węgierski odpowiednik dysponuje zasobem archiwalnym obejmującym ok. 4 km materiałów archiwalnych. Natomiast Instytut Pamięci Narodowej ma archiwum, w którym jest 86 km dokumentów archiwalnych. To pokazuje skalę problemu, z którym się spotykamy.

Umożliwienie zaprzęgnięcia informatyzacji do obsługi archiwum spowoduje, że archiwum będzie nie tylko lepiej chronione. Dzięki temu będzie można bardzo szybko uzyskiwać wszelkie informacje z tego archiwum. Z tym problemem wiąże się również działanie zmierzające w kierunku instalacji nowych systemów serwerowych oraz osprzętu sieciowego. Pozostałe działania merytoryczne, które chcielibyśmy sfinansować z naszego budżetu na 2008 r., to działania naukowe i merytoryczne, kwerendy w wewnętrznych archiwach, a także takie przedsięwzięcia, jak np. wydanie encyklopedii „Solidarności”. Chcemy zrealizować projekt pod nazwą „Indeks Polaków ratujących Żydów w czasie drugiej wojny światowej”. Chcemy także zrealizować projekt, którego celem będzie zinwentaryzowanie strat narodu polskiego w czasie konfliktu polsko-ukraińskiego. W ramach tego projektu chcemy policzyć także straty ukraińskie.

Wymieniłem tylko przykładowe projekty, które zamierzamy realizować. Wszystkie projekty są nie tylko projektami naukowymi w sensie ścisłym, są to projekty, które przeradzają się w coś, co może nieco na wyrost mógłbym nazwać zjawiskiem społecznym. Przy realizacji tych projektów z Instytutem Pamięci Narodowej współpracują bardzo duże grupy osób, które nie są pracownikami Instytutu. Są to wolontariusze, w tym nauczyciele i uczniowie, a także ludzie, którzy na ochotnika, bezpłatnie lub za niewielkie pieniądze włączają się do realizacji tych projektów. Jest oczywiste, że zapanowanie nad tym zjawiskiem wymaga podjęcia odpowiednich przedsięwzięć organizacyjnych. Zorganizowanie kwerend na tak dużą skalę wymaga odpowiednich środków.

Ostatnim przedsięwzięciem organizacyjnym, o którym chcę państwu powiedzieć, jest rozbudowa istniejących w Instytucie aplikacji obiegu dokumentów. Musimy zmodernizować nasz wewnętrzny system komputerowy. Jest to konieczne z tego powodu, że liczba korespondencji przechodząca przez Instytut przez ostatnie półtora roku zwiększyła się mniej więcej czterokrotnie. W ubiegłym roku Instytut Pamięci Narodowej musiał sprostać zgodnym z prawem żądaniom i oczekiwaniom instytucji zewnętrznych, osób publicznych i instytucji państwowych, których liczba była czterokrotnie większa niż w poprzednich latach. Jako przykład podam państwu, że w ostatnich dwóch latach służby specjalne zadawały Instytutowi Pamięci Narodowej czterokrotnie więcej pytań związanych z interesem państwa. Instytucje nie będące cywilnymi służbami specjalnymi, ale uprawnione do zadawania takich pytań, w tym do prowadzenia kwerend, także gwałtownie zwiększyły swoje zainteresowanie zasobami Instytutu Pamięci Narodowej.

Zwiększyło się także znacząco zainteresowanie naszymi dokumentami ze strony naukowców i dziennikarzy. Zauważamy także zwiększone zainteresowanie tymi dokumentami wśród osób prywatnych, które na mocy ustawy mają prawo dostępu do materiałów archiwalnych zgromadzonych w Instytucie Pamięci Narodowej. Reasumując chciałbym państwa prosić o przychylne ustosunkowanie się do propozycji zawartych w projekcie naszego budżetu. Jeśli będą mieli państwo jakieś pytania, to jestem gotowy do udzielenia na nie szczegółowych odpowiedzi. Wiem o tym, że członkowie Komisji otrzymali szczegółowy projekt budżetu Instytutu Pamięci Narodowej na 2008 r. Z tego powodu pozwoliłem sobie na przedstawienie informacji o projekcie budżetu w sposób bardziej ogólny.

Przewodnicząca poseł Beata Kempa (PiS):
Dziękuję. O przedstawienie koreferatu proszę poseł Marzenę Wróbel.

Poseł Marzena Wróbel (PiS):
Projekt budżetu Instytutu Pamięci Narodowej wzrasta w stosunku do budżetu na 2007 r. Podam państwu dwie liczby. Planowane wykonanie budżetu na 2007 r. Wynosi 204.629 tys. zł. Prezes Instytutu Pamięci Narodowej powiedział, że ta kwota będzie nieco wyższa. Rozumiem, że dane na ten temat zmieniają się wraz z upływem czasu. Z czasem możliwe jest coraz bardziej precyzyjne podawanie danych na ten temat. W planie na 2008 r. wydatki zostały zaplanowane na kwotę 235.775 tys. zł. Planowany wzrost wydatków Instytutu Pamięci Narodowej w 2008 r. uzasadniony jest znaczącym wzrostem zadań wykonywanych przez Instytut Pamięci Narodowej w związku z nowelizacją ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa komunistycznego oraz ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.

Przewiduje się wzrost wydatków na wynagrodzenia dla pracowników Instytutu Pamięci Narodowej. Wzrost wydatków na ten cel wynosi prawie 32.000 tys. zł. Planuje się, że w 2008 r. Utworzone zostaną 32 nowe etaty dla prokuratorów. Jest to wzrost o 21 etatów średniorocznych. Przewidziano także utworzenie 139 etatów dla pracowników nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń. W tym przypadku będzie to łącznie 116 etatów średniorocznie. Taki wzrost zatrudnienia został zaplanowany w związku z koniecznością utworzenia pionów: archiwalnego, lustracyjnego i administracyjnego. Planowany jest również wzrost wydatków rzeczowych. Wzrost dotyczyć będzie zwłaszcza wydatków inwestycyjnych. Planowane wykonanie wydatków inwestycyjnych w 2007 r. to 33.900 tys. zł. W 2008 r. wydatki na ten cel zostały zaplanowane na 40.730 tys. zł.

Uwagę zwraca szczególne zaangażowanie środków w inwestycje prowadzone w jednostkach budżetowych, a zwłaszcza w oddziałach usytuowanych poza Warszawą. Chodzi tu szczególnie o Gdańsk, Bydgoszcz, Białystok, Lublin, Rzeszów, Kraków, Katowice, Wrocław, Opole, Poznań, Koszalin, Łódź i Warszawę. W Warszawie chodzi o obiekty przy ul. Towarowej oraz przy ul. Kłobuckiej. Prowadzona jest także przebudowa Centrum Edukacyjnego w Warszawie przy ul. Marszałkowskiej. Realizowane są także inne inwestycje w Warszawie przy ul. Żurawiej. Rozumiem, że te inwestycje mają związek z chęcią skupienia działalności Instytutu w mniejszej liczbie obiektów, niż do tej pory. Przypomnę państwu, że do tej pory Instytut Pamięci Narodowej korzystał w Warszawie z 7 obiektów. Mam nadzieję, że realizacja podjętych inwestycji doprowadzi do tego, że pracowników Instytutu uda się skupić w mniejszej liczbie obiektów. Chcę dodać, że niektóre inwestycje bardzo mnie ucieszyły. Niezwykle ważne są prace związane z digitalizacją zasobu archiwalnego. Mam nadzieję, że stworzą państwo bardzo nowoczesny system archiwalny.

Chciałabym już tradycyjnie zapytać o inwestycje związane z zakupem środków transportu. Bardzo proszę o przedstawienie szerszego uzasadnienia dla podjęcia tych inwestycji. Proszę również o udzielenie odpowiedzi na inne pytania. Dlaczego w projekcie budżetu zaplanowane zostały wydatki na wzrost wynagrodzeń dla prokuratorów w stanie spoczynku? Domyślam się, że wzrost środków na te wynagrodzenia ma związek z kontynuowaniem pracy przez prokuratorów, którzy podjęli pracę w Instytucie Pamięci Narodowej nie będąc jeszcze w stanie spoczynku. Bardzo proszę, żeby pan prezes potwierdził, czy moje przypuszczenie jest słuszne. Zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu Instytutu Pamięci Narodowej na 2008 r.

Przewodnicząca poseł Beata Kempa (PiS):
Dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?

Poseł Jerzy Kozdroń (PO):
W zasadzie wcześniej nie zwracałem większej uwagi na projekt budżetu Instytutu Pamięci Narodowej. W trakcie omawiania tego projektu byłem zajęty czymś innym. Jednak zwrócono mi uwagę na to, że budżet Instytutu Pamięci Narodowej jest porównywalny z budżetem całego sądownictwa. Z przerażeniem patrzę na to, że wzrost wynagrodzeń pracowników Instytutu Pamięci Narodowej został zaplanowany w 2008 r. na poziomie 30 proc. Nie znam sfery budżetowej, w której w 2008 r. następowałby tak znaczący wzrost wynagrodzeń. W szczególny sposób uhonorowani zostali prokuratorzy. Przez cały czas zmieniają się mnożniki ich uposażenia. Ponadto ciągle przenoszą się to do prokuratury apelacyjnej, a to do Prokuratury Krajowej. Jestem przerażony tak wysokim wzrostem wynagrodzeń w porównaniu do 2007 r.

Przewodnicząca poseł Beata Kempa (PiS):
Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji?

Przewodnicząca Związku Zawodowego Pracowników Wymiaru Sprawiedliwości Elżbieta Wrembel:
Chciałabym zapytać o wysokość średniej płacy. Na jakim poziomie jest średnia płaca w Instytucie Pamięci Narodowej?

Przewodnicząca poseł Beata Kempa (PiS):
Proszę pana prezesa o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.

Prezes IPN Janusz Kurtyka:
Moją wypowiedź rozpocznę od odpowiedzi na zarzut, który dotyczył tego, że wzrost wynagrodzeń w Instytucie Pamięci Narodowej wynosić będzie w 2008 r. ponad 30 proc. Chcę pana posła uspokoić. Mogę poinformować, że wzrost pensji poszczególnych pracowników Instytutu Pamięci Narodowej wyniesie w 2008 r. tylko 2,3 proc. Będzie to wzrost zgodny z wymogami prawa i wskaźnikami nałożonymi na nas przez Ministerstwo Finansów. Natomiast w porównaniu do 2007 r. budżet przeznaczony na wynagrodzenia wzrośnie o ponad 30 proc. Tak wysoki wzrost wydatków na wynagrodzenia ma związek z tym, że w 2007 r. znacząco wzrosło zatrudnienie w Instytucie Pamięci Narodowej. Dlatego mówienie o wzrośnie wynagrodzeń w Instytucie Pamięci Narodowej jest błędem. Taki właśnie błąd popełnili dziennikarze w doniesieniach prasowych, które pojawiały się wczoraj lub przedwczoraj. Proszę zauważyć, że to o czym mówię pokazuje, że sprawa wygląda zupełnie inaczej. Wzrost wynagrodzeń pracowników wynosić będzie tylko 2,3 proc.

Zadano pytanie o średnie wynagrodzenie w Instytucie Pamięci Narodowej. Mogę poinformować, że za okres od stycznia do października 2007 r. średnie wynagrodzenie w Instytucie Pamięci Narodowej, bez prokuratorów, wynosiło 3981,81 gr. Podaję państwu dane bez uposażeń prokuratorów, gdyż są oni wynagradzani na podstawie zupełnie innych przepisów prawnych. W budżecie na 2008 r. zaplanowano, że średnie wynagrodzenie wynosić będzie 4205 zł. Pytali państwo także o zwiększenie wydatków na wynagrodzenia dla prokuratorów w stanie spoczynku. Mogę potwierdzić, że wzrost tych wynagrodzeń wynika z faktu, że prokuratorzy zatrudnieni w Instytucie Pamięci Narodowej, którzy przechodzą w stan spoczynku, będą opłacani z budżetu Instytutu. Z tego powodu wydatki na ten cel wzrosną w 2008 r.

Instytut Pamięci Narodowej dysponuje w chwili obecnej 51 samochodami. Część naszego parku samochodowego stanowią auta zakupione w 2000 r. i 2001 r. Można powiedzieć, że te pojazdy są już bliskie śmierci technicznej. Jest to spowodowane tym, że do tej pory były niezwykle intensywnie wykorzystywane. Miałem już okazję, żeby w parlamencie, w tym na posiedzeniach komisji, mówić o tym, że styl pracy Instytutu Pamięci Narodowej jest taki, że nasi pracownicy bardzo dużo czasu spędzają w terenie. Nasi pracownicy niezwykle intensywnie współpracują ze szkołami. Każda nasza wystawa ma „kilkadziesiąt premier”. Zazwyczaj odbywa się wielkie otwarcie wystawy w mieście będącym siedzibą Instytutu Pamięci Narodowej. Później taka wystawa krąży po całym regionie, w którym znajduje się dany oddział Instytutu. Jest oczywiste, że nasza wystawa krąży po regionie tylko dzięki temu, że mamy ją czy przewozić. Wystawa zostaje uruchomiona w jakimś prestiżowym miejscu. Później jest przewożona środkami naszego transportu do szkół, domów kultury i wszystkich innych miejsc, w których ktoś chce tę wystawę zobaczyć.

Chcę powiedzieć, że tego typu przedsięwzięcia są prowadzone bardzo intensywnie. Z tego powodu nasze samochody zużywają się bardzo szybko. W 2008 r. chcielibyśmy przede wszystkim zakupić samochody dostawcze, dzięki którym będziemy mogli przewozić nasze wystawy. Na zakup takich samochodów zaplanowaliśmy kwotę 1500 tys. zł. Mamy nadzieję, że parlament zatwierdzi plan wydatków w tym zakresie.

Przewodnicząca poseł Beata Kempa (PiS):
Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?

Poseł Jerzy Kozdroń (PO):
Chciałbym zadać panu jeszcze jedno pytanie. W projekcie budżetu na 2008 r. przewidzieli państwo zwiększenie liczby etatów dla prokuratorów o 32. Czym spowodowane jest zwiększenie liczby etatów prokuratorskich? Jeśli dobrze rozumiem, to liczba śledztw prowadzonych w sprawie zbrodni przeciwko narodowi polskiemu nie zwiększa się w tak dużym tempie. Jakie są powody zwiększenia liczby zatrudnianych prokuratorów?

Prezes IPN Janusz Kurtyka:
Instytut Pamięci Narodowej zatrudnia prokuratorów w dwóch pionach. Pierwszym jest Główna Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. W zasadzie stan etatowy tej Komisji jest pełny. Wykonywane są naturalne ruchy kadrowe, które dotyczą kilku osób w skali roku, natomiast wzrost zatrudnienia, o który pan pyta, dotyczyć będzie Biura Lustracyjnego. Wiadomo jest, że zgodnie z postanowieniami ustawy, w Biurze tym mają pracować prokuratorzy. W 2007 r. Instytut nie uzyskał w tym Biurze pełnej obsady, jaka była przewidywana. W tej chwili w każdym oddziale Instytutu, nie licząc Warszawy, pracuje w tym pionie 2 lub 3 prokuratorów. Przewidujemy, że w 2008 r. prokuratorzy zatrudnieni w tym dziale będą mieli stosunkowo dużo pracy. Właśnie stąd bierze się przewidywany wzrost zatrudnienia.

Mogę stwierdzić, że w 2007 r. dyrektor Biura Lustracyjnego zrezygnował z zatrudnienia pierwotnie planowanej liczby prokuratorów. Przyjął do pracy mniejszą liczbę prokuratorów. Stało się tak dlatego, że jak doskonale państwo wiedzą, w 2007 r. odbywała się parlamentarna i społeczna debata na temat kształtu lustracji. Trwała debata, w związku z czym nie prowadzono prac nad lustracją. Dlatego podjęliśmy decyzję, że w 2007 r. nie będzie nam potrzebna pełna obsada etatowa prokuratorów w pionie lustracyjnym. Wydaje się, że obecnie model lustracji został już uformowany – chyba, że parlament podejmie w tej sprawie inną decyzję. W celu pełnej obsługi procesu lustracji potrzebne nam będą nowe etaty dla prokuratorów.

Poseł Jerzy Kozdroń (PO):
Wydaje mi się, że w tej chwili ma już pan obraz dotyczący obłożenia poszczególnych prokuratorów sprawami lustracyjnymi. Ile spraw prowadzi każdy prokurator? Ile jest takich spraw w miesiącu? Chodzi mi o to, że może pan zatrudnić prokuratorów, którzy później nie będą mieli pracy.

Prezes IPN Janusz Kurtyka:
W chwili obecnej prokuratorzy zajmujący się lustracją nie mają zbyt wiele pracy. Przypomnę państwu, że ostatnia nowelizacja ustawy lustracyjnej odbyła się we wrześniu br. W wyniku tej nowelizacji uporządkowano ustawę stosownie do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Na mocy orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego unieważniony został formularz oświadczenia lustracyjnego. Zgodnie z nowelizacją ustawy lustracyjnej ma obowiązywać nowy formularz oświadczenia lustracyjnego. Instytucje państwowe mają obowiązek wezwania osób podlegających lustracji do złożenia oświadczenia lustracyjnego na nowym formularzu z dnia 14 grudnia 2007 r. Osoby podlegające lustracji będą miały 3 miesiące na to, żeby złożyć nowe oświadczenie lustracyjne. Właśnie dlatego w tej chwili prokuratorzy prowadzący lustracje nie mają nic do roboty. W tej chwili nie wpływają do nich oświadczenia lustracyjne. Wszystkie terminy ustawowe dotyczące lustracji są jeszcze przed nami.

Przewodnicząca poseł Beata Kempa (PiS):
Mam nadzieję, że zadawane przez pana posła pytania nie zmierzają w kierunku likwidacji Instytutu Pamięci Narodowej. Przez moment odniosłam takie wrażenie.

Poseł Jerzy Kozdroń (PO):
Na pewno przyjdzie taki czas, że Instytut Pamięci Narodowej stanie się instytucją zbędną.


Przewodnicząca poseł Beata Kempa (PiS):
Myślę, że Instytut ma jeszcze wiele pracy. Na pewno jest tam jeszcze zajęcie dla historyków i prokuratorów. Myślę, że prokuratorzy zatrudnieni w Instytucie Pamięci Narodowej także mogą być dobrymi historykami. Dokumenty zgromadzone w Instytucie Pamięci Narodowej trzeba umieć w odpowiedni sposób czytać. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zadać pytania? Nie widzę zgłoszeń.

W trakcie dyskusji zgłoszono wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu na 2008 r. w zakresie części budżetowej 13 – Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu tego wniosku? Nie widzę zgłoszeń.

Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Instytutu Pamięci Narodowej na 2008 r. Przedstawicielom Instytutu Pamięci Narodowej dziękuję za udział w posiedzeniu Komisji.

(...)

Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka (SPC)
http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/Main6?OpenForm&SPC
Skład
http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/skladkom6?OpenAgent&SPC
Posiedzenia komisji
http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/Main6?OpenForm&SPC
Poseł Jerzy Kozdroń (PO)
http://www.sejm.gov.pl/poslowie/posel6/182.htm
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Witja
Weteran Forum


Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 5319

PostWysłany: Sro Gru 19, 2007 12:34 pm    Temat postu: Komisji Finansów Publicznych Odpowiedz z cytatem

http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/Main6?OpenForm&FPB

05-12-2007 pos. nr Tekst biuletynu7

Komisji Finansów Publicznych

Rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2008 (druk nr 16).
(...)
2. Opinia Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka o:
a) części budżetowej 04 - Sąd Najwyższy,
b) części budżetowej 05 - Naczelny Sąd Administracyjny,
c) części budżetowej 06 - Trybunał Konstytucyjny,
d) części budżetowej 08 - Rzecznik Praw Obywatelskich,
e) części budżetowej 10 - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,
f) części budżetowej 13 - Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu,
g) części budżetowej 52 - Krajowa Rada Sądownictwa,
h) części budżetowej 15 - Sądy powszechne,
i) części budżetowej 37 - Sprawiedliwość,
j) przychodach i wydatkach państwowych funduszy celowych z zał. nr 5:
- planie finansowym Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej,
- planie finansowym Funduszu Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy.
- referują: przedstawiciel Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz poseł Krzysztof Matyjaszczyk.
(...)
05-12-2007 pos. 7
Brak tekstu w postaci elektronicznej
Komisja Finansów Publicznych (FPB)
http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/pracekom6?OpenAgent&FPB
Skład
http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/skladkom6?OpenAgent&FPB
Posiedzenia komisji
http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/Main6?OpenForm&FPB


Ostatnio zmieniony przez Witja dnia Czw Gru 20, 2007 8:01 am, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Jadwiga Chmielowska
Site Admin


Dołączył: 02 Wrz 2006
Posty: 3642

PostWysłany: Sro Gru 19, 2007 11:26 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

dostałam mailem:


Instytut Pamięci Narodowej w Warszawie. Ja, niżej podpisany, solidaryzuję się z protestującymi przeciwko planom okrojenia o ponad 46 mln zł preliminowanego na rok 2008 budżetu IPN. Jako nauczyciel historii ( 25. staż ) w małomiasteczkowym LO, a od kilku lat także dyrektor, mam bardzo pozytywne doświadczenia w zakresie działalności edukacyjnej IPN ( bezpłatne egzemplarze Biuletynu IPN, teczki zawierające bardzo cenne materiały źródłowe, warsztaty dla nauczycieli,liczne publikacje itp.). Przy mizerii finansowej nie stać by nas było na zakup tych publikacji z własnych środków.Już tylko te powody, w moim przekonaniu, uzasadniają w pełni utrzymanie zakładanych pierwotnie nakładów na działalność IPN. Świadomie pomijam aspekt etyczny i historiograficzny,gdyż zajęłoby to zbyt wiele miejsca. Z poważaniem, Czesław Trośniak - Kłobuck

_________________
Jadwiga Chmielowska Przewodnicz?ca Oddzia?u Katowice i Komitetu Wykonawczego "Solidarnosci Walcz?cej"
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Dyskusje ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dołączać plików na tym forum
Możesz ściągać pliki na tym forum