Forum  Strona Główna

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Tak załatwiono Tupolewa? Hipoteza kolejna...

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Dyskusje ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witja
Weteran Forum


Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 5319

PostWysłany: Wto Kwi 20, 2010 9:21 pm    Temat postu: Tak załatwiono Tupolewa? Hipoteza kolejna... Odpowiedz z cytatem

http://glos.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=2003&Itemid=76

"Tak załatwiono Tupolewa? Hipoteza kolejna...
Redaktor: PJ
20.04.2010.

Przy omawianiu możliwego zamachu na prezydencki samolot pod Smoleńskiem do tej pory pojawiły się hipoteży o zakłóceniu systemu elektronicznego ostrzegania TAWS oraz wykorzystaniu przez stronę rosyjską broni EMP, czyli tzw. impulsu elektrromagnetycznego, zakłócającego działanie pokładowej elektroniki (np. sztuczny horyzont). Aspekt ten wraz z przyczynami możliwego zamachu na samolot prezydencki obszernie omówiliśmy na stronie "Głosu" w tekście Julii M. Jaskólskiej i Piotra Jakuckiego pt.: "Długie ręce FSB".
Poniżej publikujemy treść listu otrzymanego od Marka Strassenburga Kleciaka, specjalisty opracowującego systemy trójwymiarowej nawigacji, który rzuca nowe światło na możliwe przyczyny katastrofy lotniczej.



Jestem wykładowcą na Politechnice Hambuskiej i pracownikiem odpowiedzialnym za tzw. advanced research and development w Koncernie HarmanBecker Automotive Systems. Rozwijałem i wspóltworzyłem systemy trójwymiarowej nawigacji, dlatego też trudno mi sobie wyobrazić jak system TAWS, który był zainstalowany w samolocie Prezydenta może zawieść jeśli mu nie "pomóc".

Analiza zdjęć zrobionych przez Sergieja Amelina: http://picasaweb.google.ru/Amlmtr/MWzNeJ#5459881356386012002, a konkretnie zdjecie nr 45 pokazuje, że samolot leci tak, jak powinien: Prawidłowy jest i kierunek i wynikajace z analizy poszczególnych uszkodzeń na pierwszych czubkach drzew, nachylenie horyzontalne maszyny przy podchodzeniu do lądowania. Róznica polega na przesunięciu fazowym:

W płaszczyźnie XY o około 15 m do prawidłowego kursu, w plaszczyźnie Z o około -5m (maszyna jest za nisko).

Aby oszukać nawigację pokładową należy użyć techniki o nazwie: "meaconing"; Recording and rebroadcast on the Receive Frequency to confuse Positioning.
Polega ona na tym że sygnał satelity jest nagrywany i z niewielkim przesunięciem w czasie i z wiekszą mocą niż sygnał satelity puszczany w eter na tej samej częstotliwości, na której nadaje satelita. Im mniejszy jest interwał czasu stosowanego meaconingu, tym trudniej jest go rozpoznać, a wynikiem jest błędne określenie własnego położenia.

Jeśli zmiana pozycji jest niewielka (a tak było w przypadku tego lotu) to nawet inteligentny odbiornik typu: Receiver-Autonomous-Integrity-Monitoring nie jest w stanie tego szwindlu rozpoznać.

Dla zainteresowanych: technika walki elektronicznej w sytemach gps opisana jest dobrze w książce z grudnia 2009:
"Satellitennavigation" autorstwa: Hans Dodel, Dieter Häuptler

Cytowaną technikę opisuje rozdział poniżej (w niemieckim oryginale).

7.3.5 Jamming, Spoofing, Meaconing

Funktionsstrung tritt in zwei Erscheinungsformen auf: Die Eigenstörung und die Fremdstörung. Das System stört seine eigenen Empfänger oder sie werden absichtlich von einem Jammer gestört, der ein Signal auf der Frequenz des Navigationssignals mit hinreichender Leistung (>-160 dBW, die Sendeleistung eines Glühwürmchens in der Brunftzeit) richtet, sodass der Empfang übertönt wird (unmöglich gemacht wird). In einem nach dem Stand der Technik ausgelegten Empfänger nach dem Konzept der integrierten Navigation, dessen Leistung durch die Abwesenheit eines Einzelortungswertes unwesentlich beeinträchtit ist, bleibt das Jamming einer Satellitenfrequenz ohne merkliche Konsequenz. Vergleichweise schwerwiegende Folgen kann die Täuschung des Empfängers mit einem gefälschten Signal haben, was sdie Fehlortung zu Folge hat. Hierzu muss der Spoofer aber die genaue Signalstruktur und insbesondere die Bitfolge des Funkortungssignals präzise emulieren und einen im System akkreditierten Satellitenkennungscode (PRN) eines Satelliten produzieren, der glaubhaft an dieser Stelle der Hemisphere fliegt.
Vergleichsweise trivial ist Meaconing (Recording and rebroadcast on the Receive Frequency to confuse Positioning: Das signal wird einfach vom Störer aufgenommen und mit geringem Zeitverzug wieder ausgesandt), die Täuschung unter Verwendung einer Kopie des Originalsignals. Das Satellitensignal wird aufgenommen und Zeitversetzt mit höherer Leistung auf der gleichen Frequenz wieder abgesetzt. Je kleiner der Zeitversatz dieses Meaconing, desto schwieriger ist es, selbst für den intelligenten Empfänger (Receiver-Autonomous-Integrity-Monitoring- Empfänger) den Schwindel zu erkennen. Die Fehlortung ist die Folge.

Tłumaczenie:
Zakłócenie funkcji może nastąpić w dwóch różnych formach: zakłóceń wewnętrznych i zewnętrznych.
System zakłóca swój własny odbiornik, albo jest celowo zakłócany przez tzw. ?Jammer", który nadaje sygnał na częstotliwości sygnału nawigacyjnego z wystarczającą mocą (>-160 dBW, mocy nadawczej świetlika w okresie godowym), tak, że odbiór zostaje zagłuszony (staje się niemożliwy). W nowoczesnym technicznie odbiorniku zbudowanym wg. koncepcji nawigacji zintegrowanej, dla którego moc przez nieobecność jednego punktu orientacyjnego jest bez znaczenia, "Jamming" satelitarnej frekwencji pozostaje bez odczuwanych konsekwencji.
Dla porównania, zakłócanie odbiornika sfałszowanym sygnałem - ma gorsze konsekwencje dla fałszywej lokalizacji.
W tym celu "Spoofer" musi symulować dokładną strukturę sygnału, a w szczególności precyzyjnie kolejność bitów sygnału pozycjonującego, a w systemie kod rozponawczy (PRN) tego satelity , aby nie zostać rozpoznany przez system zabezpieczający.
Porównując - bardzo prosty technicznie jest Meaconing (Recording and rebroadcast on the Receive Frequency to confuse Positioning): sygnał jest tu po prostu przez urządzenie sabotujace nagrywany i z nieznacznym przesunięciem w czasie wysłany. oszustwo odbywa sie więc za pomocą użycia kopii oryginalnego sygnału. Sygnał satelitarny zostaje nagrany i z czasowym przesunięciem i nadany z wyższą mocą na tej samej częstotliwości. Im mniejsze jest czasowe przesunięcie, tym trudniej jest, nawet inteligentnemu odbiornikowi (Receiver-Autonomous-Integrity-Monitoring- Empfänger) to oszustwo rozpoznać.
Efektem jest fałszywe rozpoznanie pozycji.


Patrz także: http://en.wikipedia.org/wiki/Meaconing
Successful meaconing can cause: Aircraft to be lured into "hot" (ambush-ready) landing zones or enemy airspace, ships to be diverted from their intended routes, bombers to expend ordnance on false targets, or ground stations to receive inaccurate bearings or position locations.

Tłumaczenie:
Skuteczny meaconing może spowodować sprowadzenie samolotu w "gorącą" (przygotowaną zasadzkę) strefę lądowania albo w przestrzeń powietrzną wroga, okręty mogą być skierowane w innych kierunkach niż zamierzone, bombowce na inne fałszywe cele, a stacje naziemne otrzymywać niewłaściwe wskazania kierunku czy współrzędnych geograficznych.

SYSTEM TAWS ma dokładność wysokości rzędu 1 metra. Nie można się z nim rozbić.
Informacje techniczne opisuje np. strona:
http://www.moving-terrain.de/produkte/module/mt-taws.html

Z poważaniem,
Marek Strassenburg Kleciak"
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Grzegorz - Wrocław
Moderator


Dołączył: 09 Paź 2007
Posty: 4333

PostWysłany: Wto Kwi 20, 2010 9:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jak widać każdy kto myśli nie daje się złapać na stary postsowiecki lep.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Stanislaw Siekanowicz
Weteran Forum


Dołączył: 19 Paź 2008
Posty: 1146

PostWysłany: Sro Kwi 21, 2010 1:37 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
W płaszczyźnie XY o około 15 m do prawidłowego kursu, w plaszczyźnie Z o około -5m (maszyna jest za nisko).

Artykul interesujący i wazny, ale nie wiem skąd autor wziął dane o polozeniu samolotu. Jezeli chodzi o slady na pierwszych niskich drzewkach kolo markera NDB, to przy zalozeniu standardowego kąta gliding path (sciezki schodzenia) 3 stopnie:
- w płaszczyźnie XY było okolo 120 feet (40 metrow) od osi czyli w ramach prawidłowego kursu na tym dystansie od progu,
- w plaszczyźnie Z było o około 100 feet (30+ metrow) za nisko, ale samolot byl w ruchu lekko wznoszącym, co moze sugerowac, ze troche wczesniej - nad wąwazem - mogl byc jeszcze nizej, o dalsze 30-40 feet (10+ metrow), czyli łącznie o co najmniej 40 metrow za nisko.
Nie wiadomo narazie, w ktorym momencie nad wąwozem samolot przestal sie obnizac i zaczął ponownie nabierac wysokosci. Analiza trajektorii lotu nad wąwozem powinna pokazac czy mozna wykluczyc, ze samolot byl naprowadzany na skarpę poniżej jej krawędzi.
Nalezy wyjasnic jaka byla funkcja tego zielonego pojazdu na lewo od radiostacji NDB (jasny budynek). Na lotniskach wojskowych to jest latarnia swietlna KNS, ale czy tylko?
http://img340.imageshack.us/img340/8998/hipotetycznieczesc2.jpg
(klikając na zdjecie mozna je powiekszyc lub pomniejszyc).
------
Jeszcze jedno. Jezeli działały prawidłowo pokładowe urzadzenia nawigacyjne, to zaloga wiedziala jak daleko jest od plyty lotniska. Samolot mial na wyposazeniu az dwa odbiorniki GPS; nie wiem czy mial software siegający do tej czesci Rosji, ale jezeli tak, to przeciez skoro ja wiem gdzie jest moj samochod z dokladnoscią do poltora metra, to ich system byl chyba lepszy.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Dyskusje ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dołączać plików na tym forum
Możesz ściągać pliki na tym forum