" /> Dyskusje ogólne :: Media i pieniądze
Forum  Strona Główna

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Media i pieniądze

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Dyskusje ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Maciej
Weteran Forum


Dołączył: 02 Wrz 2006
Posty: 1221

PostWysłany: Czw Lis 30, 2006 11:40 pm    Temat postu: Media i pieniądze Odpowiedz z cytatem

http://www.polskieradio.pl/media/artykul.aspx?id=193

Tajemniczy projekt Passauera

24.11.2006 14:33
Ostatnie kilka lat to nieustanne zmiany na rynku dzienników w Polsce. Prawdziwy blitzkrieg "Faktu" na fotel lidera prasy codziennej, nieudana próba wydania ogólnopolskiego "Życia Warszawy", katastrofa "Nowego Dnia”, dynamiczny rozwój bezpłatnej prasy codziennej w dużych miastach, w końcu wejście springerowskiego "Dziennika" i zimna wojna między tym tytułem a "Gazetą Wyborczą". To jeszcze nie koniec.



Szczegóły dotyczące najnowszego projektu Polskapresse, części niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau, to jedna z najpilniej strzeżonych tajemnic na rynku mediów. „Będziemy mieć większą sprzedaż od wszystkich obecnych dziś na rynku dzienników ogólnopolskich” – szumnie zapowiadają autorzy projektu. O jego rozmachu świadczy to, że do jego realizacji sprowadzono silny desant z tygodnika "Newsweek".

Szefem projektu i wydawcą dziennika został dotychczasowy redaktor naczelny tygodnika, Tomasz Wróblewski. Razem z nim nad powodzeniem przedsięwzięcia czuwać będzie jego dotychczasowa zastępczyni, Ewa Wilcz-Grzędzińska. Naczelnym gazety będzie Paweł Fąfara, również zastępca Wróblewskiego z "Newsweeka", a w kompletowaniu zespołu pomagać mu będą: dotychczasowy szef działu "Kalejdoskop", Paweł Siennicki oraz ich redakcyjny kolega, Wojciech Rogacin.



Plotki i fakty

Nowa gazeta ma się pojawić na rynku najpóźniej pod koniec 2007 roku. Na temat szczegółowych planów Polskapresse krąży na razie więcej plotek, niż znamy faktów. Wiadomo, że koncern chce wykorzystać swój potencjał regionalny i na jego bazie zbudować silny dziennik ogólnopolski.



Niemcy posiadają obecnie w Polsce 8 dzienników regionalnych oraz 25 procent udziałów w krakowskim "Dzienniku Polskim". O ile jednak do niedawna pojawiały się głosy, że zostanie jedynie stworzona ogólnopolska wkładka do dzienników regionalnych, to transfer Wróblewskiego i Fąfary oraz zapowiedzi szefów Polskapresse nie pozostawiają wątpliwości, że będzie inaczej.



"Jesteśmy silni w regionach, ale chcemy jeszcze bardziej stać się koncernem opiniotwórczym. Ma to być gazeta z wyższej półki i na pewno będzie zaskoczeniem zarówno dla czytelników, jak i rynku wydawniczego" – mówiła niedawno prezes Polskapresse Dorota Stanek. Z jej wypowiedzi wynika także, że nowy dziennik ma być osobnym podmiotem z redakcją w Warszawie, a dotychczasowe tytuły, które mają w regionach silne marki, zostaną zachowane. Jest jednak wysoce prawdopodobne, że sprzedaż nowej gazety będzie w jakiś sposób połączona z tytułami regionalnymi Polskapresse.



Według informacji ”Pulsu Biznesu" dziennikarze regionalnej prasy Polskapresse mają również częściowo zapełniać strony ogólnopolskie. Analitycy zwracają uwagę, że bardzo trudne będzie stworzenie silnej gazety ogólnopolskiej jedynie w oparciu o regiony, w których obecnie ma swoje dzienniki Passauer. Dlatego właśnie przewidują oni możliwą współpracę z Orklą, wydawcą dzienników regionalnych, które uzupełniają się geograficznie z dziennikami Polskapresse. Szefowie Polskapresse potwierdzają, że taki scenariusz nie jest wykluczony.



Historia funkcjonowania obu koncernów w Polsce pokazuje, że jest to prawdopodobne. Orkla ma 12 dzienników regionalnych. Po krótkiej rywalizacji między nimi w połowie lat 90., doszło do nieformalnego podziału regionów wydawniczych między obydwa koncerny. W regionach gdzie dominującą pozycję zajmuje Orkla, Passauer nie posiada swoich tytułów i odwrotnie. Współpraca obu potentatów znacząco zwiększyłaby szansę powodzenia projektu. Oznaczałoby to ujednolicenie graficzne ok. 20 dzienników lokalnych wydawanych przez oba wydawnictwa uzupełnione o jednolity grzbiet krajowy.


Być może jednak strategia Passauera będzie polegała na stopniowej konsolidacji własnych tytułów przez wkładkowanie części ogólnopolskiej do istniejących dzienników lokalnych, po czym odwrócenie ról i przekształcenie dzienników regionalnych w dodatki lokalne do części ogólnopolskiej. Nie jest także wykluczone, że Pasauer pójdzie w Polsce drogą, którą przeszedł wcześniej w Czechach. Na bazie ponad 70 tytułów lokalnych, utworzono tam we wrześniu 2006 roku "Dennik", który w poszczególnych regionach stawał się np. brneńskim czy ostrawskim "Dennikiem". Wszystkie gazety ukazujące się pod marką "Dennik" mają ten sam adres internetowy, wspólną szatę graficzną oraz identyczny układ treści w wydaniu elektronicznym. Być może niedawne zmiany layoutu w "Dzienniku Bałtyckim" są wstępem do takich zmian w Polsce.


Próby stworzenia ogólnopolskiego dziennika o charakterze opiniotwórczym mogą się wydać dziwne, zważywszy na to, jakie kłopoty z utrzymaniem wysokiej sprzedaży, mimo ogromnych nakładów promocję, ma "Dziennik". Polskapresse posiada jednak bazę w postaci sieci dzienników lokalnych, które we wrześniu sprzedawały się codziennie średnio w liczbie 450 tysięcy egzemplarzy. Może dzięki temu przygotować swój projekt mniejszymi środkami.



Umiejętnie łącząc swoje zakorzenienie w regionach z nowym, opiniotwórczym charakterem nowego dziennika, Polskapresse może nie tylko przejąć spory kawałek "reklamowego tortu", ale wręcz wyprzedzić na tym polu "Gazetę Wyborczą", która dzięki swoim 15 oddziałom lokalnym uzyskuje 60 procent przychodów z reklamy. "Fakt" ma 7 mutacji lokalnych – przynoszą mu one ok. 25 procent dochodów z reklamy. Swojej szansy w regionach prawdopodobnie szukał też będzie "Dziennik", który na razie posiada tylko dodatek warszawski.



W chwili obecnej w warszawskiej centrali koncernu nad projektem pracuje ok. 20 osób, docelowo redakcja w Warszawie ma liczyć 100 dziennikarzy. Tomasz Wróblewski i Paweł Fąfara odbyli serię spotkań z redaktorami naczelnymi dzienników regionalnych. Podobne spotkania odbywać się będą teraz co miesiąc. Autorzy projektu dokonują również przeglądu przydatności dziennikarzy pracujących w regionalnych tytułach Polskapresse do pracy w redakcji warszawskiej.


Passawska potęga nad Wisłą
Wydawnictwo z niemieckiej Passawy - Verlagsgruppe Passau - zostało potentatem na naszym rynku prasy w 1994 roku, kiedy francuski Socpress Hersanta zaczął przeżywać poważne kłopoty finansowe i centrala w Paryżu zadecydowała o wycofaniu się z rynków środkowoeuropejskich. Ofertę kupna wszystkich tytułów złożył właśnie Passauer. Za 80 milionów dolarów Niemcy kupili wówczas "Gazetę Krakowską" i "Tempo" (Kraków), "Dziennik Zachodni" i "Trybunę Śląską" (Katowice), "Dziennik Łódzki" i "Express Ilustrowany" (Łódź), "Dziennik Bałtycki" i "Głos Wybrzeża" (Gdańsk). Poza tym koncern został udziałowcem (25 procent udziałów) wydawnictwa Jagiellonia SA, wydającego krakowski "Dziennik Polski" oraz miesięcznika "Bussinesman Magazine".



Do chwili wejścia na rynek wschodni Passauer inwestował głównie w Bawarii oraz Górnej Austrii. W następnych latach uporządkowano portfolio wydawnictwa, które w Polsce występuje pod szyldem Polskapresse sp. z o. o. Kupiono kolejne dzienniki regionalne (tym razem od Wojciecha Fibaka) "Gazetę Poznańską" i "Express Poznański" (1995) oraz sprzedano "Tempo" (1997). Rozpoczęto także inwestycje w lokalne tygodniki (kupiono 15 tytułów gdańskiego wydawnictwa Arkona – Warmia i Mazury).



Passauer został też udziałowcem lub właścicielem siedmiu drukarni. Poprzez spółkę Media 4mat Sp. z o. o. Niemcy są także jest wydawcą bezpłatnej gazety miejskiej – Echo Miasta (Warszawa, Kraków, Łódź, Poznań, Wrocław, Katowice, Trójmiasto) oraz telewizyjnego dodatku TELE Magazyn dodawanego do kilkunastu dzienników regionalnych. Związana z koncernem jest też Gazeta Olsztyńska oraz kilkanaście tygodników regionalnych.



Koncern inwestuje także w internet. Należą do niego m.in. duży serwis ogłoszeniowy Gratka.pl oraz portal obywatelski Wiadomości24.pl.



Wątpliwą sławę zyskali właściciele koncernu podczas kampanii prezydenckiej w 1995 roku. Gdy dziennikarze należącego do nich Dziennika Bałtyckiego odkryli i opisali fałszerstwo Aleksandra Kwaśniewskiego dotyczące jego wykształcenia oraz sprawę akcji Polisy, zostali przez swoich szefów zwolnieni pod pretekstem "pracy wbrew normom przyjętym w Europie Zachodniej". Dyrektor koncernu Franz Hirtreiter pospieszył zaś do Kwaśniewskiego z osobistymi przeprosinami za "atak" dziennikarzy na jego osobę.



Będzie taniej?
Być może dzięki wejściu nowego dziennika zastopowany zostanie także proces podnoszenia cen przez wydawców "Dziennika" i "Wyborczej" – od niedawna w niektórych miastach obaj wydawcy "testują" wyższą cenę, np. w Krakowie obie gazety kosztują 1.80 zł. zamiast, jak w reszcie kraju 1.50. Może się to również przyczynić do zmniejszenia sprzedaży konkurencji w mniejszych miejscowościach. Czytelnik, który do tej pory kupował dwie gazety – lokalną i ogólnopolską – będzie mógł teraz poprzestać na jednej. Niewątpliwie na wejściu nowej gazety zyskają reklamodawcy ogólnokrajowi, których w oczekiwaniu na nowego konkurenta, istniejące już tytuły będą kusiły niskimi cenami.


Ewentualny sukces nowego dziennika może mieć także niebagatelny wpływ na rynek opinii w Polsce. Wielkie dzienniki zwykle mają olbrzymi wpływ na rzeczywistość – często kreują ważne wydarzenia i opinie oraz decydują o hierarchii ich ważności. Zważywszy na olbrzymią sprzedaż lokalnych gazet Passauera, możemy się spodziewać, że nowy dziennik będzie największą opiniotwórczą gazetą codzienną w Polsce. Jej profil, biorąc pod uwagę poglądy i dotychczasowe dokonania Wróblewskiego i Fąfary, będzie centrowy, względnie centroprawicowy. Prawdopodobne jest także wprowadzenie jakichś wyrazistych akcentów, które odróżnią ją pod tym względem od "Dziennika" i "Rzeczpospolitej".

Agata Wrońska

_________________
Maciej
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Sylwia



Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 67

PostWysłany: Nie Gru 04, 2016 12:50 am    Temat postu: Forumoteka.pl Odpowiedz z cytatem



Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Dyskusje ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dołączać plików na tym forum
Możesz ściągać pliki na tym forum




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group