Forum  Strona Główna

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

POrażka autostradowa

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Dyskusje ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Bartłomiej Marjanowski
Weteran Forum


Dołączył: 02 Wrz 2006
Posty: 368

PostWysłany: Sob Maj 03, 2008 6:14 pm    Temat postu: POrażka autostradowa Odpowiedz z cytatem

http://girzynski.blog.onet.pl/

POrażka autostradowa



O budowie autostrad w Polsce napisano już tyle, że z papieru jaki zapisano na ten temat spokojnie można by wyposażyć w podręczniki szkolne wszystkich uczniów w dniu 1 września. Dzisiejsze doniesienia medialne w radio RMF FM skłoniły mnie do napisania czegoś co można nazwać mini historią budowy autostrad w Polsce.

Stan dróg jaki odziedziczyliśmy po okresie komunistycznym w 1989 r. był bardzo kiepski, autostrad zaś nie było wcale. W pierwszych latach załamania gospodarczego i chaosu politycznego nikt do tego się w zasadzie nie zabrał i zadawalano się łataniem dziur w już istniejących drogach i to też z dużą opieszałością. Pomysł budowy sieci autostrad zaczyna się w szerszej debacie publicznej pojawiać w początku lat 90 – tych XX w.

W 1993 r. do władzy dochodzi SLD, które rządzi przy pomocy PSL 4 lata aż do 1997 r. w tym czasie w sprawie budowy autostrad nic dobrego nie zrobiono, a na samo odejście zrobiono coś bardzo, bardzo złego. W 1997 r. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej Bogusław Liberadzki (polityk SLD, dziś eurodeputowany z ramienia lewicy) wydał koncesje i zawarł umowy koncesyjne z firmami na budowę autostrad w Polsce. Były to trzy koncesje dla firmy „Autostrada Wielkopolska” S.A. kontrolowanej przez dra Jana Kulczyka – na trzy odcinki w ciągu autostrady A2 Świecko - Stryków oraz jedna dla „Gdańsk Transport Company” S.A. na odcinek autostrady A1 Gdańsk – Toruń. W ten sposób budowa i eksploatacja autostrad została oddana w ręce tych dwóch spółek na 40 lat aż do 2037 r.!!! Wpływ państwa na tempo prac w zasadzie w umowach nie zostało zabezpieczone.

W 1997 do władzy dochodzi koalicja AWS – UW (wiceprzewodniczącym UW jest w tym czasie Donald Tusk, a premierem zostaje obecny eurodeputowany PO prof. Jerzy Buzek). Władze w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej dostają politycy UW: Eugeniusz Morawski (1997 – 1998), a następnie Tadeusz Syryjczyk (1998 – 2000). Kontrolują oni w tym czasie Agencję Budowy i Eksploatacji Autostrad. O ich osiągnięciach najlepiej świadczy raport Najwyższej Izby Kontroli za lata 1998 – 2000. Raport NIK wykazał, że „nie podjęto budowy autostrad w ramach żadnej z czterech koncesji udzielonych przez Ministra TiGM w 1997r.” i że w tym okresie „realizowano jedynie budowę autostrad finansowanych ze środków publicznych”. Na tym wnioski raportu NIK się nie kończą. Wykazana została odpowiedzialność podlegającej Ministerstwu Agencji w zakresie:

1. Tolerowania opieszałości Agencji w renegocjacji umowy koncesyjnej z „Autostradą Wielkopolską” S.A., zawartej w 1997 r. na budowę odcinka autostrady wschód-zachód (A2). Strony tej umowy (tj. Minister TiGM i firma AW S.A.) dopiero w październiku 2000 r. (czyli po upływie trzech i pół roku od udzielenia koncesji) zdołały rozwiązać strategiczny problem zapewnienia środków na rozpoczęcie finansowania tego przedsięwzięcia.

2. Tolerowania przewlekłego toku opracowywania podstaw prawnych kontynuacji programu budowy autostrad – mimo dotychczasowych doświadczeń. W szczególności chodzi tu o przygotowanie stosownych zmian do ustawy o autostradach płatnych, których brak m.in. skutkował opóźnieniem budowy autostrady A1 Gdańsk – Toruń.

Nieprawidłowości wykazano w raporcie NIK także w zakresie budowy innych nieobjętych koncesjami z 1997 r. odcinków sieci autostrady A4.

W takim stanie Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej zostaje w 2000 r. pozostawione przez ministrów z partii Donalda Tuska. Na przełomie 2000/2001 r. resortem po rozpadzie koalicji AWS – UW kierował Jerzy Widzyk z AWS. Nic się w tym zakresie w tym czasie nie zmieniło. Już w 2001 r. do władzy powraca SLD. Zmienia się nazwa resortu na Ministerstwo Infrastruktury. Kieruje nim w tym czasie w latach 2001 – 2004 polityk lewicy Marek Pol, a pod koniec rządów lewicy (upadek Millera, rząd Belki) Krzysztof Opawski. Firmy, które dostały w 1997 r. koncesje mogą spać spokojnie nikt ich w tym czasie nie niepokoi. Nikt też nas – użytkowników dróg nie niepokoi oddawaniem kolejnych dłuższych odcinków autostrad.

W 2005 r. gdy do władzy doszedł PiS, który od początku podkreślał, że w takim systemie jak do tej pory czyli w oparciu o przyznane w 1997 r. koncesje nic się nie da w sprawie autostrad zrobić. Zaczyna się żmudna praca w celu wycofania się z chorych umów koncesyjnych z 1997 r. i rozpoczęciu budowy autostrad przez państwo w oparciu o środki budżetowe. Pewnie nie wiele osób pamięta co się wtedy stało. Politycy PO bili na alarm, że to fatalna decyzja, że należy realizować umowy zawarte w 1997 r., że to zerwanie ze wspaniałą zasadą partnerstwa publiczno – prywatnego. Wtórowały im niektóre przychylne media. Pomysł, że trzeba odsunąć od wykonawstwa autostrad w Polsce dra Jana Kulczyk i jego kolegów był wyśmiewany na wszelkie możliwe sposoby.

W listopadzie 2007 r. Donald Tusk stworzy swój gabinet, zwany przez złośliwych „rządem cudu gospodarczego”. Wcześniej w tzw. „Gabinecie Cieni PO” za infrastrukturę odpowiadał poseł PO Tadeusz Jarmuziewicz. Chyba faktycznie był jednak tylko cieniem ministra bo powołano go zaledwie na wiceministra do spraw lotnictwa. Ministrem Infrastruktury został zaś Cezary Grabarczyk. Ten bardzo zresztą sympatyczny poseł PO z zawodu adwokat, wcześniej słynął tylko z widowiskowych wystąpień na sejmowej mównicy w których krytykował różne projekty PiS z zakresu reformy wymiaru sprawiedliwości. Sprawiedliwie trzeba powiedzieć, że jako przewodniczący sejmowej Komisji Praw Człowieka i Sprawiedliwości ostro zaszedł za skórę ministrowi Zbigniewowi Ziobro skutecznie torpedując przez obstrukcję parlamentarną w komisji wiele jego ustaw. Pytałem wówczas paru polityków PO czy sobie minister Grabarczyk z nowym dla niego tematem budowy dróg poradzi. Twierdzili, że to sprawny prawnik, a w kwestii dróg trzeba udrożnić zapisy w prawie, a potem to już samo się będzie budowało dzięki strumieniom pieniędzy płynących z Unii Europejskiej.

Co nowego przez pół roku urzędowanie wymyślił minister Cezary Grabarczyk? Otóż przeczytałem właśnie, że rząd zorientował się, że z firmami, które mają koncesje z 1997 r. zbudować autostrad się nie da. Dlatego zamierza nie odbierać im koncesji (z powodu obaw przed odszkodowaniami) tylko ponegocjować trochę dla niepoznaki w sprawie tego aby wreszcie zaczęły budować, ale tak aby nic z tych negocjacji nie wyszło. A gdy negocjacje się zakończą rząd zamierza sam ze środków budżetowych w tych miejscach gdzie miały powstać autostrady pobudować drogi ekspresowe. Informacje taką wysnuli z rozmów z politykami PO odpowiadającymi za infrastrukturę reporterzy radia RMF FM. Nawet jeśli ta informacja to tylko celowa wrzutka ministerstwa (jestem tego pewien na 100%), aby zmiękczyć koncesjonariuszy do tego aby wreszcie zaczęli budowy bo inaczej coś się wymyśli żeby im zajść za skórę, to świadczy to o tym, że całe to rozdzieranie szat przez polityków PO i obrona przez nich firm które miały koncesje tylko dlatego że były one krytykowane przez rząd PiS i jednoczesne krytykowanie pomysłu budowy budżetowej autostrad było działaniem złym, szkodzącym państwu, a teraz obróciło się to przeciwko samej Platformie. Świadczy to niestety także o tym, że w ciągu minionego pół roku politycy PO w sprawie zdynamizowanie budowy autostrad nie wymyślili nic. Jedyna zaś receptą na jaka wpadli po 6 miesiącach sprawowania władzy (a podobno byli do niej tak świetnie przygotowani, a ich szuflady pękały od gotowych rozwiązań?) jest kuriozalne strasznie koncesjonariuszy za pomocą przecieków medialnych, które raczej nie przestraszą tylko rozśmieszą swoją bezradnością.



Zbigniew Girzyński

_________________
Bartek
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Dyskusje ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dołączać plików na tym forum
Możesz ściągać pliki na tym forum