Forum  Strona Główna

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

AMERYKANIE: TO TAJEMNICZY WYPADEK

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Dyskusje ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witja
Weteran Forum


Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 5319

PostWysłany: Czw Kwi 15, 2010 11:04 pm    Temat postu: AMERYKANIE: TO TAJEMNICZY WYPADEK Odpowiedz z cytatem

http://www.niezalezna.pl/article/show/id/33083

"AMERYKANIE: TO TAJEMNICZY WYPADEK

wg, Niezależna.pl, na podstawie "USA Today", 15-04-2010 11:35

Prezydencki Tupolew był wyposażony w urządzenie zabezpieczające, które ostrzega pilotów przed nadmiernym zbliżeniem się do ziemi. Ten fakt pogłębia tylko tajemnicę upadku i eksplozji samolotu z Lechem Kaczyńskim - pisze "USA Today".

Na zagadkowość katastrofy zwrócił uwagę dwa dni temu John Hamby, rzecznik Universal Avionics Systems of Tucson - producenta urządzenia, zwanego Terrain Awareness and Warning System (TAWS).

TAWS zawiera skomputeryzowane mapy świata i ostrzega pilotów za każdym razem, gdy za bardzo zbliżą się do szczytu, wieży radiowej lub innej przeszkody - a także w przypadku zbyt małej odległości do ziemi. To bowiem właśnie kłopoty przy lądowaniu są najczęstszą przyczyną wypadków samolotowych.

Od 2005 r. urządzenia TAWS są obowiązkowo montowane we wszystkich nowo wyprodukowanych samolotach linii komercyjnych. Jeśli samolot jest na zbyt małej wysokości, TAWS reaguje głośnym sygnałem dźwiękowym. Dzięki temu doprowadzono do całkowitego wyeliminowania katastrof lotniczych przy lądowaniu. Wystarczy powiedzieć, że od końca lat 90., gdy zaczęto montować TAWS w starych i nowych maszynach, ŻADEN samolot z tym systemem nie uległ katastrofie. Żaden - do 10 kwietnia 2010 r.

Fakt, że prezydencki TU-154 miał zainstalowany TAWS, "stawia więcej pytań niż odpowiedzi" - stwierdził John Cox, konsultant ds. bezpieczeństwa i ekspert od wypadków. "Naprawdę chciałbym wiedzieć, co działo się na pokładzie, ponieważ niezależnie od tego, pod jaką presją byli piloci i z jakimi warunkami pogodowymi mieli do czynienia, nigdy żaden pilot nie zignorował ostrzeżenia TAWS. Czym różnił się ten samolot, że stało się inaczej?" - pyta Cox.

Jedną z ewentualnych przyczyn - według Billa Vossa, prezesa Fundacji Bezpieczeństwa Lotów (Flight Safety Foundation) - może być niedokładność mapy Rosji w systemie TAWS.

Ani rosyjscy, ani polscy śledczy badający sprawę katastrofy pod Smoleńskiem ani razu nie wspomnieli o systemie TAWS. Nie wiadomo też, czy z zapisu czarnych skrzynek udało się uzyskać informację o aktywności urządzenia.

(wg, Niezależna, na podstawie "USA Today")"
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Stanislaw Siekanowicz
Weteran Forum


Dołączył: 19 Paź 2008
Posty: 1146

PostWysłany: Pią Kwi 16, 2010 6:35 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Juz postawilem te kwestie gdzie indziej, ale jeszcze przypomne ją tutaj:
Zaledwie pare dni wcześniej, w czasie wizyty Tuska, jak dlugo ten sam samolot przebywal na tym samym lotnisku i czy byl odpowiednio zabezpieczony przez polskie sluzby przed osobami niepowolanymi?! Czy ta "polska" strona komisji wyjasnia te fundamentalną kwestie czy tylko sluzy do przekazywania krajowi oficjalnych wersji rosyjskich?
-----------------------------------------------------------------------------------
Jeszcze przed dostarczeniem do Moskwy "czarnych skrzynek", juz nie mowiąc o ich analizie, minister ds. nadzwyczajnych FR oswiadczyl autorytatywnie, ze winni byli piloci, bo lądowali w zlej pogodzie, czyli najpierw ogloszono prawie oficjalnie przyczyny katastrofy, a dopiero potem zaczeto je badać. Coś nieslychanego w tego rodzaju sledztwach, ktore w normalnym swiecie zajmują wiele tygodni a nawet miesiecy przed ogloszeniem przyczyn w sposob tak jednoznaczny. Dlatego ja bym sie tam zbytnio nie łudził, ze mające być w tych dniach ogloszone zapisy z dwoch skrzynek bedą wskazywac na faktyczne przyczyny, a co najwyzej na czynniki dodatkowe albo takie, ktore byly raczej skutkiem niz przyczyną.
Zwlaszcza skrzynka druga, ktora rejestruje m. in. trajektorie lotu. Jej odczytanie to nie jest przesluchanie rozmow (jak przy skrzynce pierwszej), lecz laboratoryjna analiza najrozniejszych danych z pokladowych rejestrow.
Trzecia skrzynka bedzie badana w laboratorium polskim, przy obecnosci obserwatora rosyjskiego. Dlatego z tą trzecią skrzynką mozna wiązać pewne nadzieje w tym sensie, ze moze sie czegos bedzie mozna z niej dowiedziec. Ona nie daje obrazu calosci, ale generalnie rejestruje CZY silniki i inne mechanizmy pracowały. Z tym, ze eksperci polscy najpierw powinni wziąć pod uwage jedną rzecz - najpierw zbadac czy skrzynka nie byla poddana promieniowaniu, ktore wedlug dostepnej literatury moze miec wplyw na zgromadzony w niej zapis. Niestety, w takiej szczegolnej sytuacji nie dyplomacja ale przezorność obowiązuje.
A jezeli juz chodzi o Amerykanow to mozna przypuszczac, ze znają przynajmniej czesciową prawde. Ich satelita, niby meteorologiczny a faktycznie sluzący elektronicznemu systemowi wywiadowczemu "Eszelon" krytycznego dnia znajdowal sie nad rejonem Smolenska. Ale, jesli kiedys dowiemy sie czegos z ich strony, to raczej nie za Obamy.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Dyskusje ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dołączać plików na tym forum
Możesz ściągać pliki na tym forum