Forum  Strona Główna

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Raport WSI...Zarzuty przeciwko producentom Rosomaka

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Dyskusje ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Robert Majka
Weteran Forum


Dołączył: 03 Sty 2007
Posty: 2649

PostWysłany: Wto Lut 27, 2007 8:25 pm    Temat postu: Raport WSI...Zarzuty przeciwko producentom Rosomaka Odpowiedz z cytatem

http://www.gazetaprawna.pl/wydarzenia/?news=eGP20070227180421928


18:04, 2007-02-27
Zarzuty przeciwko producentom Rosomaka
Zobacz zdjęcia
Producenci kołowego transportera opancerzonego Rosomak wyrazili we wtorek zaskoczenie zarzutami zawartymi w raporcie z weryfikacji WSI. Według nich, raport zawiera wiele błędów, stawia w niekorzystnym świetle konstruktora wozu - koncern Patria, może też zaszkodzić jego polskim partnerom.

"Jestem zaskoczony. Ten raport jest skierowany nie tylko przeciw Patrii, odbieram go jako atak przeciw całemu fińskiemu przemysłowi" - powiedział we wtorek w Warszawie PAP Jorma Wiitakorpi, prezes koncernu Patria Oyj. Podkreślił, że żaden z autorów raportu nie zwracał się o wyjaśnienia ani do fińskiego koncernu, ani do jego partnerów. "Wierzymy, że to nieporozumienie, a błędy zostaną skorygowane" - dodał.

Prezes Patrii Polska Pauli Rumbin podkreślił, że transporter sprostał wymaganiom. Odnosząc się do konkretnych zarzutów z raportu przypomniał, że wymaganą prędkość pływania potwierdził Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, a sugerowany wypadek wozu AMV - utonięcie i zniszczenie silnika - przydarzył się nie fińskiemu pojazdowi, lecz jednemu z jego konkurentów.

Rumbin nie zgodził się też z tezą, że dwaj wymienieni w raporcie dziennikarze prasy specjalistycznej pisali o pojeździe w sposób jednostronnie przychylny. "Były to teksty ani bardzo pozytywne, ani negatywnie, lecz neutralne" - powiedział, przypominając także informacje o kłopotach wozu. Zaprzeczył, by koncern inspirował teksty. "To absolutna nieprawda, kooperujemy ze wszystkimi mediami, mają prawo rozmawiać z nami i oglądać zakłady, tak samo jak w przypadku konkurencji. Findlandia przoduje na liście krajów wolnych od korupcji, to należy do naszej kultury" - podkreślił.

Prezes Wojskowych Zakładów Mechanicznych w Siemianowicach Śląskich Wojciech Patoła przypomniał, że dzięki partnerstwu z Finami WZM z zakładu remontowego przekształciły się w producenta, otrzymały nowoczesne technologie, a produkcja transportera to obecnie ponad 96 proc. wartości sprzedaży WZM. Udział polskich przedsiębiorstw w produkcji podwozia przekroczył 60 procent.

"To największy projekt przemysłowo-produkcyjny w Polsce. Próbujemy z Patrią wchodzić na nowe rynki" - powiedział Bogdan Wysocki z Bumaru, uczestniczącego w produkcji wieży do transportera, skonstruowanej przez włoską firmę OTO Melara.

Wiceprezes Patrii do spraw marketingu Veijo Vartaiainen wyraził obawę, że z raportu mogą zrobić propagandowy użytek konkurenci Patrii, starającej się obecnie o kontrakty m.in. w Chorwacji, Słowenii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Malezji i konkurenci polskich przedsiębiorstw zabiegających o umowy w Azji.

W ubiegły piątek ambasador Finlandii wyraził wobec ministra obrony Aleksandra Szczygły zaniepokojenie możliwymi skutkami publikacji raportu. "MON wysoko ocenia stan współpracy wojskowej z Finlandią, żywimy przekonanie, że również w przyszłości będzie się ona rozwijać" - powiedział dyrektor departamentu prasy płk Leszek Laszczak. "Z przykrością należy stwierdzić, że nieprawidłowości dotyczące przetargu są przedmiotem śledztwa, w którym od 2005 roku postawiono zarzuty trzem osobom" - dodał.

Według opublikowanego 16 lutego raportu, WSI nie zapobiegły nieprawidłowościom przy rozstrzygniętym w 2003 roku przetargu na kołowy transporter opancerzony (KTO), wybrany mimo wad konstrukcyjnych.

W przetargu na KTO startowały trzy firmy - oprócz Patrii także Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug AG z Austrii i Mowag ze Szwajcarii. W grudniu 2002 r. MON opowiedziało się za wozem AMV fińskiej firmy Patria. Warunkiem udziału w przetargu było związanie się z polskim zakładem - to polskie firmy były partnerami MON w przetargu. Wartość kontraktu na dostawę 690 pojazdów do 2013 roku wyniósł blisko 5 mld zł. Pojazd w wersji dla Polski otrzymał nazwę Rosomak. Dotychczas WZM przekazały wojsku ponad 100 wozów w różnych wersjach.

W listopadzie 2004 r. MON podało, że podczas wielomiesięcznych prób, w których badano 240 parametrów, 212 z nich wóz spełnił całkowicie lub przewyższył oczekiwania, 22 miały zostać poprawione, dążenie do spełnienia sześciu komisja uznała za bezsensowne.

W 2004 r. kontrakt badała NIK. Komisja stwierdziła, że podjęcie przez MON ekonomicznego i technicznego ryzyka związanego z wyborem prototypu, a nie wozu znajdującego się już w produkcji, było uzasadnione zamiarem wozów o zaawansowanej technologii i wolą zainicjowania restrukturyzacji w branży zbrojeniowej.

Według Wojskowej Prokuratury Okręgowej, która od dwóch lat prowadzi śledztwo w sprawie KTO, do nieprawidłowości doszło m.in. przy podpisywaniu aneksów do umowy. Aneksy dotyczą m.in. liczb dostaw w poszczególnych latach.

Robert Majka z Przemyśla,tel.506084013 mail: robm13@interia.pl
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Dyskusje ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dołączać plików na tym forum
Możesz ściągać pliki na tym forum