Forum  Strona Główna

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Opel dla Magny i Sbierbanku

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Dyskusje ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Maciej
Weteran Forum


Dołączył: 02 Wrz 2006
Posty: 1221

PostWysłany: Pią Wrz 11, 2009 9:43 am    Temat postu: Opel dla Magny i Sbierbanku Odpowiedz z cytatem

http://www.rp.pl/artykul/2,361532_Opel_dla_Magny_i_Sbierbanku.html

Opel dla Magny i Sbierbanku
Danuta Walewska , Piotr Jendroszczyk

[ fragment]
GM ogłosił w czwartek sprzedaż firmy. Magna występuje w konsorcjum z rosyjskim Sbierbankiem. – Do ostatniej chwili nie wierzyłem w taki finał – mówi „Rz” wiceszef Federacji Niemieckiego Przemysłu BDI Heinrich Hoefer


Nowe modele poprawią wyniki sprzedaży Opla. O wielkości sprzedaży decyduje popyt na auta kompaktowe. Nowy model Astry ma szansę podbić europejskie rynki.

– General Motors zdawał sobie sprawę, jak wielką wartość mają patenty Opla, i nie chciał się z nimi rozstawać – tłumaczył Hoefer, który jest jednym z gości Forum Ekonomicznego w Krynicy. Opel jest jednym z członków BDI.

Niemcy udzielili już Oplowi 1,5 mld euro kredytu pomostowego, ratując firmę przed upadkiem. Linia wygasa 20 listopada, ale Berlin obiecał jeszcze 4,5 mld euro gwarancji kredytowych pod dwoma warunkami. Po pierwsze: żaden z czterech niemieckich zakładów nie zostanie zamknięty. Po drugie: nabywcą może być jedynie Magna/Sbierbank.

Hoefer ma wątpliwości, czy władze powinny pompować aż tak znaczne środki w Opla. – Warto byłoby się zastanowić, czy wydanie takich pieniędzy na pomoc innym firmom nie byłoby bardziej efektywne – mówi.

W czwartek Komisja Europejska podała, że wsparcie dla Opla będzie podlegało wspólnotowym regułom pomocy publicznej. – Będziemy się przyglądać tej transakcji – zapowiedział rzecznik KE.

Jednak ogromne kwoty nie gwarantują, że w Niemczech obejdzie się bez zwolnień. W czterech niemieckich fabrykach Opla pracuje ponad połowa z 50 tys. zatrudnionych w europejskich zakładach firmy. Magna zapowiedziała, że w Niemczech nie zamknie żadnej fabryki, ale zredukuje zatrudnienie o 3 tys. z planowanych 10,5 tys. w całym Oplu.

Z oferty złożonej przez Magnę wynika, że zamknięte zostaną belgijskie zakłady w Antwerpii, a część produkcji z hiszpańskiej Saragossy zostanie przeniesiona do Eisenach. Gliwicom nic na razie nie powinno grozić.

Jak powiedział szef zarządu powierniczego Fred Irvin, jednym z warunków sprzedaży Opla Magnie i Sbierbankowi jest to, że żadne środki z kredytów rządowych nie mogą być przeznaczone na inwestycje w Rosji. W Berlinie zwraca się uwagę na fakt, że GM zachowuje prawo pierwokupu akcji, które zamierzają objąć Magna i jej partnerzy.

Pojawiły się już informacje, że Sbierbank jest zdecydowany sprzedać w przyszłości swe udziały, co może oznaczać, że po takiej transakcji większościowym pakietem w przyszłej spółce New Opel mógłby dysponować GM. GM zastrzegł sobie także prawo weta, gdyby określone technologie miały zostać przekazane Rosji.


A o FSB to w GM słyszelita?????????

_________________
Maciej
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Maciej
Weteran Forum


Dołączył: 02 Wrz 2006
Posty: 1221

PostWysłany: Pią Wrz 11, 2009 9:58 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

http://blog.rp.pl/kurasz/2009/09/10/opel-nie-stanie-sie-moskwiczem/

Kuba Kurasz

Opel nie stanie się moskwiczem

Biznes i polityka są w tle każdej wielkiej transakcji. Najlepszym tego przykładem jest obwieszczona w czwartek sprzedaż Opla – europejskiej części amerykańskiego koncernu General Motors.

Amerykanie długo się wahali, czy ulec presji Niemiec i pozwolić Rosjanom ze Sbierbanku wraz z Kanadyjczykami z Magny przejąć kontrolę nad liczącą 110 lat motoryzacyjną marką. Bo nasi wschodni sąsiedzi nie tylko staną się współwłaścicielami zakładów Opla na świecie (w tym i w polskich Gliwicach), ale też wejdą w posiadanie nowoczesnych patentów amerykańskich i niemieckich inżynierów. To może być dla nich skok cywilizacyjny na miarę lotu w kosmos Jurija Gagarina.

Rosjanie to świetni gracze. Do gry o firmę, która ma prawie 8-procentowy udział w europej- skim rynku motoryzacyjnym, weszli w momencie, gdy kanclerz Angela Merkel i premier Władimir Putin mają wiele wspólnych interesów. Trwa kryzys, a w Niemczech zbliżają się wybory. Pani kanclerz zależy więc na rosyjskim inwestorze, który da gwarancje utrzymania 25 tys. pracowników w zakładach Opla w ich kraju.

Co z tego będzie miał Putin? Przede wszystkim silniejszą więź z Berlinem, na którym rosyjskiemu premierowi wyjątkowo zależy. Bo Niemcy mają ogromne wpływy w Unii Europejskiej.

Taka jest współczesna rosyjska dyplomacja. Wystarczy spojrzeć na wyjątkowo dobre polityczne relacje Władimira Putina z Silvio Berlusconim, a potem przypomnieć sobie, że włoskie firmy Enel i Eni mają w Rosji specjalny status – współpracują z Gazpromem bez żadnych ograniczeń. Niemcy chcieliby podobnie komfortowych warunków. I teraz pewnie je dostaną.

Czy czwartkowa transakcja oznacza, że z taśm gliwickiej fabryki wyjadą niebawem moskwicze? Nie sądzę. A może grozi nam likwidacja fabryki w Gliwicach i przeniesienie produkcji do Rosji? Także – na razie – nie ma obaw. Polski zakład należy do najbardziej rentownych w całym koncernie.

Tylko jak długo nowi właściciele Opla będą kierować się wyłącznie ekonomicznym interesem?

_________________
Maciej
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Dyskusje ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dołączać plików na tym forum
Możesz ściągać pliki na tym forum