Forum  Strona Główna

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Bruksela sięga po kolejną domenę państw narodowych.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Dyskusje ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witja
Weteran Forum


Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 5319

PostWysłany: Pią Sty 29, 2010 1:16 pm    Temat postu: Bruksela sięga po kolejną domenę państw narodowych. Odpowiedz z cytatem

http://www.naszdziennik.pl/index.php?dat=20100129&typ=po&id=po01.txt

NASZ DZIENNIK Piątek, 29 stycznia 2010, Nr 24 (3650)

"Komisja Europejska zacieśnia kontrolę nad sektorem energetycznym państw Wspólnoty

Bruksela wyręcza biały wywiad

Bruksela sięga po kolejną domenę państw narodowych. Tym razem chce kontrolować proces inwestycyjny w sektorze energetycznym. Rada Unii Europejskiej proponuje, by wszystkie państwa Wspólnoty zgłaszały Komisji Europejskiej wszelkie zmiany w infrastrukturze energetycznej. Rząd Donalda Tuska do raportowania aż się pali.

Ministerstwo Gospodarki twi erdzi, że pełny monitoring Brukseli "zdopinguje Polskę do realizacji pakietu klimatyczno-energetycznego z 2008 roku". Entuzjazm studzą krytycy, zwracając uwagę, że ujawnianie tak wrażliwych danych pozbawi Polskę niezależności decyzyjnej w strategicznym sektorze gospodarki.
Rząd Donalda Tuska chce, aby nowym systemem sprawozdawczości objąć przede wszystkim inwestycje o kluczowym znaczeniu dla funkcjonowania systemu elektroenergetycznego, w szczególności linie przesyłowe najwyższych i wysokich napięć, a także instalacje gazownicze oraz odnawialnych źródeł energii. W tym wypadku chodziłoby tu o instalacje o małej mocy. Rozporządzenie Rady Unii Europejskiej proponuje progi na poziomie 30 MW dla elektrowni wodnych, 20 MW dla farm wiatrowych na morzu, 10 MW dla farm wiatrowych na lądzie, biomasy, energii słonecznej i geotermii. Warszawa proponuje jednak korektę tych przepisów. Zdaniem rządu, należałoby przyjąć próg wyższy, 50 MW, gdyż te zaproponowane w projekcie mogą naruszać interesy spółek sektora energetycznego. Chodzi o to, że w Polsce funkcjonuje więcej zakładów o mniejszej mocy - przyjęcie progów zaproponowanych przez Radę UE poszerza zakres firm poddawanych ewentualnej kontroli. Jednocześnie rząd przewiduje wprowadzenie sankcji karnych dla przedsiębiorstw, które wymaganych informacji nie udzielą, czego w projekcie Rady Unii Europejskiej nie ma.
Jak twierdzi wiceminister gospodarki Dariusz Bogdan, celem nowego rozporządzenia jest skuteczne monitorowanie projektów inwestycyjnych w sektorze energetycznym. Wszelkie informacje miałby być zgłaszane do Komisji Europejskiej przez Ministerstwo Gospodarki. W przypadku inwestycji realizowanych i planowanych z wyprzedzeniem pięcioletnim, a w przypadku inwestycji wycofywanych - z wyprzedzeniem trzyletnim. Informacje przekazywane Komisji miałyby być dostarczane co dwa lata, począwszy od bieżącego roku.
Pakiet klimatyczno-energetyczny zobowiązuje Polskę do redukcji gazów cieplarnianych o 20 proc., wzrostu efektywności energetycznej o 20 proc. oraz do tego, aby 20 proc. wytwarzanej energii pochodziło z odnawialnych źródeł energii. W ocenie resortu, nowy projekt Rady UE pozytywnie zmotywuje Polskę do realizacji tych celów. A raportowanie przez przedsiębiorstwa energetyczne planów inwestycyjnych przyczyni się do poprawy koordynacji inwestycji energetycznych w krajach Wspólnoty, pozwoli też przewidywać ewentualne zagrożenia bezpieczeństwa dostaw energii i właściwie na nie reagować.
- Zachodzi tu pewien paradoks: z jednej strony rząd optuje za podwyższeniem progów, z czego wynika, iż jest zaniepokojony ustaleniami Rady UE, mówi o zagrożeniu dla spółek sektora, z drugiej - domaga się pewnych sankcji dla tych przedsiębiorstw. To się nawzajem wyklucza - zauważa Jan Szyszko, minister środowiska w rządzie PiS.
W opinii Piotra Woźniaka, byłego ministra gospodarki, informacje o rynkach, głównie o sektorze energetycznym, z reguły są niedostateczne i nieprecyzyjne. - Zgadzam się w tym względzie z resortem gospodarki. Monitorowanie rynku, i to nie tylko w sektorze energetycznym, w jakimś stopniu wpłynie na wzrost jego konkurencyjności. Niweluje to pewnego rodzaju niedociągnięcia inwestycyjne czy finansowe - stwierdza Woźniak. - Należy jednak zaznaczyć, że takie posunięcia Rady narażają nas na odsłanianie wszelkich inicjatyw, co sytuuje Polskę w niekorzystnej pozycji wobec innych rynków zachodnich, m.in. niemieckiego, o którego funkcjonowaniu naprawdę wiadomo bardzo niewiele - dodaje Woźniak.
Innego zdania jest Jarosław Górski, ekspert z dziedziny gospodarki z Instytutu Sobieskiego. - Trudno krytykować tu inne kraje za to, że nie ujawniają wszystkich swoich danych. Jest w dobrze pojętym interesie kraju, by nie zdradzać wszystkich tajemnic technicznych czy też danych inwestycyjnych - mówi Górski. Jego zdaniem, fakt pojawienia się aż tak szczegółowej regulacji w sektorze energetycznym, co proponuje projekt, może sugerować, że rzeczywistą intencją jest zwiększenie kontroli Komisji Europejskiej nad tą branżą, która powinna leżeć w gestii państw narodowych.

Uregulują wiatraki
Zdaniem Jarosława Mroczka, prezesa Towarzystwa Wspierania Elektrowni Wiatrowych VIS VENTI, propozycja Rady UE, by progi instalacji odnawialnych źródeł energii były tak niskie, umożliwi poszerzenie liczby kontrolowanych przedsiębiorstw tej branży. W jego ocenie, może to mieć także pozytywne skutki w postaci nadzorowania działania elektrowni wiatrowych w Polsce. Obecny poziom wytwarzania przez nie energii na terenie całego kraju wynosi 500 MW i stale rośnie. Z informacji Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że ważnych promes koncesji jest na kolejnych ponad 1,5 tys. MW. Kolejka chętnych do uzyskania warunków przyłączenia dla projektów wiatrowych jest znacznie dłuższa. Według szacunków spółki Polskie Sieci Elektroenergetyczne Operator SA - od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy.
Realizacja zadań określonych projektem rozporządzenia Rady UE wymaga wyłożenia z budżetu państwa ok. 46 tys. euro. Warto zaznaczyć, że na ostatnim posiedzeniu senackiej Komisji Spraw Unii Europejskiej strona rządowa nie przedłożyła projektu rozporządzenia. Referowała jedynie stanowisko rządu w tej sprawie. Ponadto realizacja dokumentu wymaga też pewnych zmian w dotychczasowym prawodawstwie polskim. Zgodnie z przepisami ustawy prawo energetyczne, gromadzenie informacji o projektach inwestycyjnych będących w obszarze zainteresowania UE i przekazywanie ich do KE należy do prezesa URE, którego obowiązuje termin do 15 kwietnia każdego roku."
Anna Ambroziak
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Witja
Weteran Forum


Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 5319

PostWysłany: Pią Sty 29, 2010 1:19 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

http://www.naszdziennik.pl/index.php?dat=20100129&typ=po&id=po02.txt

NASZ DZIENNIK Piątek, 29 stycznia 2010, Nr 24 (3650)

"Unijna kontrola nas ubezwłasnowolni

Z Jarosławem Górskim, doktorantem na Wydziale Nauk Ekonomicznych UW, ekspertem z dziedziny gospodarki Instytutu Sobieskiego, rozmawia Anna Ambroziak

Projekt rozporządzenia Rady UE przewiduje kompleksową kontrolę nad rynkiem energetycznym. Podziela Pan argument rządu, iż zniweluje to monopolistyczne działania w tym sektorze...
- W pewnym sensie rzeczywiście tak jest. Branża energetyczna jest podręcznikowym przykładem zjawiska zwanego ekonomią skali. Oznacza to, że niski koszt produkcji energii uzyskuje się dzięki możliwości zwiększenia skali tej produkcji. Im więcej megawatów energii się wytworzy, tym mniejszy jest koszt jednostkowy produkcji, a w efekcie także dostarczenia i konsumpcji energii. Co oznacza, że bardziej opłaca się budować i inwestować w zakłady energetyczne o relatywnie większej mocy niż mniejszej. Powstaje pytanie, dlaczego akurat Komisja Europejska stawia na mniejsze zakłady energetyczne. Prawdopodobnie dlatego, że uznała za istotniejszy argument, iż wprowadzenie ich do obrotu spowoduje wzrost ich liczby. Będzie ich musiało być więcej, by zaspokoić potrzeby energetyczne, co zmniejsza ryzyko monopolizacji tego rynku. W tym sensie może to być argumentem za ochroną konkurencji. Jednak pamiętajmy, że państwa zachodnie niechętnie udzielają jakichkolwiek informacji o swoich inwestycjach - i w tym sensie projekt Rady UE stawia nas w bardzo niekorzystnej pozycji w stosunku do nich. Za bardzo nas wobec nich odsłania.

Wprowadzenie takich, a nie innych progów dla instalacji energetycznych na przykład dla źródeł energii odnawialnej poszerza zakres firm, które będzie można skontrolować...
- Sam fakt pojawienia się aż tak szczegółowej regulacji w sektorze energetycznym rodzi pytanie, czy nie jest intencją KE to, by po prostu zwiększyć kontrolę nad tą branżą. O ile istnieje potrzeba pewnych regulacji ponadnarodowych w zakresie kierunku rozwoju energetyki, o tyle kontrola procesu inwestycyjnego zakładów energetycznych powinna być pozostawiona w gestii władz narodowych.

Rząd chce dysponować narzędziem w postaci sankcji prawnych wobec przedsiębiorstw, które nie złożą raportu do Ministerstwa Gospodarki o wszelkich inwestycjach...
- Tego nie rozumiem. Najwidoczniej nasze władze uznały, że trzeba wprowadzić konkretne instrumenty nadzoru, bo Rada UE takiej kompetencji nie ma.

Dziękuję za rozmowę. "
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Dyskusje ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dołączać plików na tym forum
Możesz ściągać pliki na tym forum