|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jadwiga Chmielowska Site Admin
Dołączył: 02 Wrz 2006 Posty: 3642
|
Wysłany: Pią Lis 13, 2009 7:36 pm Temat postu: Polska marynarka wojenna |
|
|
Stanowisko konferencji
„Modernizacja Marynarki Wojennej RP a przezwyciężanie kryzysu gospodarczego w Polsce”
Konferencja odbyła się 20 października 2009 roku w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Została zorganizowana przez Polskie Lobby Przemysłowe im. Eugeniusza Kwiatkowskiego oraz Wydział Dowodzenia i Operacji Morskich Akademii Marynarki Wojennej wspólnie z NSZZ Pracowników Wojska i NSZZ „Solidarność” w Stoczni Marynarki Wojennej S.A. w Gdyni oraz NSZZ „Solidarność 80”, WZZ Pracowników Gospodarki Morskiej i NSZZ „Solidarność” w Szczecińskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” S.A.
W konferencji wzięli udział m.in. przedstawiciele Dowództwa Marynarki Wojennej RP, menedżerowie stoczni i polskich zakładów zbrojeniowych, dyrektorzy i pracownicy naukowi jednostek badawczo - rozwojowych działających na rzecz Marynarki Wojennej, eksperci i działacze związkowi. W efekcie przeprowadzonej dyskusji, jej uczestnicy wypracowali następujące, wspólne stanowisko końcowe.
1. Uczestnicy Konferencji wyrażają wielki niepokój, iż Polska odwraca się od morza. Reaktywowane w 1918 roku Państwo Polskie, wielkim wysiłkiem wybudowało miasto, port handlowy i wojenny w Gdyni, Stocznię Marynarki Wojennej, Stocznię Gdynia oraz flotę handlową i Marynarkę Wojenną. Dziś dopuszczamy praktycznie do likwidacji polskiego przemysłu stoczniowego, po zlikwidowanej już wcześniej polskiej flocie handlowej i rybołówstwie. Gwałtownie postępuje proces zaniku potencjału bojowego Marynarki Wojennej RP, która bez radykalnych działań sanacyjnych, w perspektywie kilku lat, nie będzie w stanie zapewnić bezpieczeństwa morskiego naszego państwa.
Dziesięcioletni okres funkcjonowania Marynarki Wojennej w strukturach NATO obrazuje bilans:
- z linii wycofano w tym okresie ponad 62% okrętów bojowych i pomocniczych jednostek pływających;
- lotnictwo morskie zredukowano o ponad 50%;
- stan osobowy Marynarki Wojennej zmniejszono o 36 %;
W najbliższych latach ponad dwadzieścia z pozostałych okrętów bojowych , w tym cztery okręty podwodne ( na wyposażeniu pozostanie tylko jeden ! ), będzie musiało zostać wycofane z linii ze względu na czas ich eksploatacji. Zostanie także wycofana większość śmigłowców znajdujących się na wyposażeniu MW.
Zadania Marynarki wojennej wykraczają poza akwen Morza Bałtyckiego. To nie tylko obrona morskiej granicy Polski ( na rubieży NATO i Unii Europejskiej), jej strefy ekonomicznej, zwłaszcza bardzo ważne dla bezpieczeństwa energetycznego (w dobie terroryzmu) zabezpieczenie dostaw surowców energetycznych drogą morską (gazu, ropy). To również misje międzynarodowe wynikające ze zobowiązań sojuszniczych.
2. Uczestnicy Konferencji uważają, że konsekwentnie realizowany - w znacznym stopniu w oparciu o polski przemysł stoczniowy i lotniczy, przedsiębiorstwa zbrojeniowe i ich zaplecze badawczo-rozwojowe - wieloletni Narodowy Program Budowy Okrętów (NPBO), wykorzystujący nowoczesne rozwiązania techniczne i najnowsze technologie, w dłuższej perspektywie przyniesie korzyści polskiej gospodarce i przyczyni się do pobudzenia jej zdolności rozwojowych. Zamówienia publiczne w rodzimym przemyśle zawsze bowiem ożywiają koniunkturę, poprzez efekty mnożnikowe zwiększają dochody budżetu. Odbudowa i modernizacja Marynarki Wojennej RP przyczyni się także do pozyskania, w tym z zagranicy, nowoczesnych technologii, w tym również takich, o których można mówić, że są podwójnego zastosowania (mogą być wykorzystywane także w sferze cywilnej). Bardzo ważnym dla podtrzymania zdolności operacyjnych Marynarki Wojennej, oprócz zbudowania nowych okrętów i zakupów nowego sprzętu i uzbrojenia, są modernizacje i remonty posiadanych jednostek. Dla utrzymania i rozwoju Marynarki niezbędne jest zatem utrzymanie odpowiedniego potencjału stoczniowego, w tym na Zachodnim Wybrzeżu. Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni oraz pozostała jeszcze we względnie dobrej kondycji Szczecińska Stocznia Remontowa „Gryfia” powinny zostać trwałym elementem zaplecza MW. Agencja Rozwoju Przemysłu nie sprawdziła się w zadaniu naprawy stoczni. Należy poszukać rozwiązań trwale pozbawiających ARP wpływu na sanację tych stoczni.
3. Narodowy Program Budowy Okrętów wymaga zapewnienia długoterminowego finansowania, bez względu na wielkość budżetu MON. Powinien on uzyskać poparcie Rady Ministrów i być bezzwłocznie przyjęty przez Sejm RP w formie ustawy. Na Narodowy Program Budowy Okrętów należałoby przeznaczyć poza budżetem MON dodatkowo 0,05% PKB. W przeciwnym wypadku Marynarka Wojenna RP po 2018 roku wskutek konieczności wycofania całkowicie wyeksploatowanych okrętów i statków powietrznych, utraci zdolność bojową pozwalającą wypełniać zobowiązania sojusznicze i możliwości skutecznej obrony integralności i suwerenności naszego kraju na akwenach morskich. Finansowanie Narodowego Programu Budowy Okrętów należałoby przeprowadzić analogicznie jak programu wyposażenia Sił Powietrznych w samoloty wielozadaniowe F-16, a główne przedsięwzięcia realizować po zakończeniu realizacji programu lotniczego.
Uczestnicy Konferencji mają nadzieję, iż kwestia odbudowy potencjału i modernizacja Marynarki Wojennej RP, powiązana z odbudową i unowocześnieniem polskiego przemysłu stoczniowego i zbrojeniowego oraz ich zaplecza badawczo-rozwojowego, zjednoczy ponad podziałami różne środowiska, którym leży na sercu odbudowa polskiego potencjału morskiego oraz gospodarki morskiej, a tym samym umocnienie pozycji Polski na arenie międzynarodowej.
Gdynia, 20 października 2009 r. _________________ Jadwiga Chmielowska Przewodnicz?ca Oddzia?u Katowice i Komitetu Wykonawczego "Solidarnosci Walcz?cej" |
|
Powrót do góry |
|
|
Jacek Z Weteran Forum
Dołączył: 17 Sty 2007 Posty: 163
|
Wysłany: Pią Lis 13, 2009 10:43 pm Temat postu: |
|
|
w 1939 roku mieliśmy super nowoczesną flotę , która nie wzięła udziału w wojnie - głównie dlatego że wojna na naszym terytorium ( i w okolicy ) jest z definicji wojną lądową. Za pieniądze wydane bez sensu na tylko jeden okręt podwodny można podobno było kupić drugie tyle broni przeciwpancernej , a w bitwie granicznej Niemcy stracili ok 30% broni pancernej... Czyli za same okręty podwodne można było się uzborić po zęby , tym bardziej ,że ówczesne pojazdy pancerne i czołgi Niemiec nie miały pancerzy , które były by odporne na polskie pociski ppanc. Do tego dochodzą niszczyciele - wysłane w ostatniej chwili do Anglii. Ciekawe co za nie można było kupić... Samoloty lotnictwa morskiego zostały zatopione przez żołnierzy WP w zatoce Puckiej. Masa kasy wydanej bez sensu. Na mój gust pachnie to działaniami agentury wpływu... Natomiast wojska lądowe nie miały nowoczesnych środków łączności , nie miały wystarczającej ilości broni ppanc , nie starczyło pieniędzy na opracowanie taktyki posługiwania się ta bronią. Budowaliśmy drogie bombowce Łoś zamiast tańszych myśliwców. Można by tak długo wyliczać. A teraz znowu mysli się o budowaniu floty. Chyba do wojny z Królestwem Szwecji ... |
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz dołączać plików na tym forum Możesz ściągać pliki na tym forum
|
Załóż bezpłatnie forum phpbb2 lub phpbb3 na Forumoteka.pl
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|